Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: No such file or directory in /var/www/aktivmotion.dk/public_html/wp-content/plugins/seo-booster-pro/seo-booster.php on line 1887

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /var/www/aktivmotion.dk/public_html/wp-content/plugins/seo-booster-pro/seo-booster.php on line 1887
VÆSKE UNDER LØB

Væske under løb

Det er meget vigtigt at drikke rigeligt når man løber, ellers er der sandsynlighed for dehydrering. Men hvor vigtigt er det egentlig at drikke, og hvornår skal du drikke vand/væske?

Hvor mange gange har du ikke hørt følgende:

Husk nu at drik en masse vand”

Eller:

Hvis ikke du drikker vand, så dehydrerer du”

Spørgsmålet er bare hvorvidt væske er så nødvendigt og i hvilke sammenhænge det er nødvendigt. Jo jo, selvfølgelig er væske og vand en nødvendighed i sportssammenhænge, men er det kørt lidt op?

EGNE ERFARINGER MED VÆSKE TIL LØBETRÆNING

“Åh nej, det her afsnit gider jeg ikke læse – det er sikkert død sygt!”. Nej det tror jeg faktisk ikke du synes.

Efter som jeg er begyndt at løbe igen, og har fået smagen for de hårde intervaltræninger, har jeg flere gange tænkt på mit væskebehov. Måske har du fulgt med i min træning og bemærket at jeg træner utrolig meget intervaltræning. 1-2 timer inden jeg går i gang med min træning, sørger jeg altid lige for at drikke ¼ til ¾ vand, men det er meget forskelligt hvor meget der kommer indenbords. 1 time inden løb drikker jeg ikke noget væske (under fysiologidelen kommer forklaringen på dette), og under intervaltræningen sørger jeg også for at drikke så lidt vand som muligt. I den her varme, og så endda under dagens træning her til aften ved 20-tiden føler jeg tørst, men nej – holder mig fra det. Det skyldes simpelthen, at det er en selvfølge at føle tørst når man løber intervaltræning og det er varmt, og det er uanset hvor meget vand du så har drukket inden træningen. Men at drikke vand under intervaltræningen er direkte idiotisk – ja idiotisk. Tørst kan du leve med og væsken optages alligevel ikke inden for det første kvarter, og efter et kvarter er du alligevel næsten færdig med din træning (arh dog). Så ligger vandet bare og skvulper nede i maven. Ekstra vægt + dårligt behag er det eneste du får ud af det, og efter 5 minutter er du lige så tørstig som du var inden du drak første gang – og så bliver du jo selvfølgelig nødt til at drikke mere vand (DOH!). Læs her om: Vigtigheden af opvarmning

Konklusionen på mine egne erfaringer (ved intervaltræning), er at man skal lade være med at drikke noget (hvis muligt) under træningen. Når man er færdig, kan man roligt tømme hanen, men ikke før – det gavner dig ikke. Efter træning er det desuden meget vigtigt at drikke masser af væske (bla bla bla – det har du hørt så mange gange.) Lad mig gå videre til noget du måske finder lidt mere interessant.

KROPPENS PRIORITERING
Kroppen er rigtig smart – det har du måske fundet ud af. Når det bliver varmt sveder du for at køle ned, når noget bliver hårdt puster du for at få mere luft, når du sulter holder kroppen på energien og nedsætter behovet for at du kan overleve længere og sådan er der så mange ting kroppen er god til.

 hh

Figuren ovenfor viser hvordan kroppen prioriterer blodfordelingen fra hvile til aktivitet. Det interessante ved figuren er, og i sammenhæng med væske under løb, at nyre og fordøjelseskanalerne får mindre blod pr minut under arbejde i forhold til hvile. Fordøjelseskanalernes blodstrømning falder fra 1400 ml/min til kun 500 ml/min. Men hvad kan vi bruge det til? Jo, kroppen prioriterer på den måde, at når vi presser kroppen til at løbe hurtigere, skal musklerne bruge mere ilt, og derfor skal vi bruge mindre ilt til at fordøje mad og sådan nogle ligegyldige processer (under løb). Hvis vi så hælder en halv liter vand ned i mavesækken, vil blodgennemstrømningen til de indre organer stige, hvilket selvfølgelig betyder at blodgennemstrømningen til musklerne og hjertet falder og derved bliver vi nødt til at sænke tempoet. Ellers bør du bemærke at blodgennemstrømningen til musklerne mere end 10-dobles, og huden og at blodgennemstrømningen til huden også 3-dobles. Og her har jeg lige en lille sidebemærkning. Havde figuren også vist blodfordeling ved ekstremt hårdt fysisk arbejde, ville man kunne se, at blodgennemstrømningen til hud faldt. Grunden til faldet skyldes simpelthen at kroppen presses til det yderste, og der kan ikke transporteres mere blod pr minut. Musklerne skal have mere ilt, og den ilt må tages fra huden. Det er simpelthen årsagen. Det er også derfor, at man somme tider ser (hvis ikke der er høj sol og 30 grader), at professionelle marathonløbere har sådan nogle lange strik-dimser op af armene, det er simpelthen for at holde varmen.

Share

Comments

  1. Anders says

    Hey,
    Hvor kommer den figur fra?

    Anders

  2. Hej Anders

    Tak for din kommentar :)
    Figuren har jeg selv lavet, men har brugt et udpluk af data fra “Biologi på tværs”. Jeg har ikke taget alt med da det ikke alt sammen var relevant.
    Jeg ved at der også findes en figur der illusterer situationen ved maksimalt arbejde – kunne jeg dog ikke finde.

    Dbh JJ

  3. står der 6 og 16 liter i minuttet?????

  4. Hej Stig

    Hvad refererer du til? Jeg kunne ikke lige finde det i teksten?

  5. Tror han refererer til de 5800 ml/min og 16800 ml/min blodgennemstrømning der står nederst i de 2 figurer

  6. Tak Anders. Det er mig den er galt med. Jeg ledte ivrigt efter 6 og 16, men nu er jeg med.
    Og ja, der står ca 6 og 16 liter i minuttet.

  7. Tak for en interessant blog

  8. I am genuinely glad to glance at this webpage posts which
    contains plenty of valuable information, thanks for providing such data.

  9. Good day very nice website!! Man .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your site and take the feeds
    additionally? I’m glad to seek out so many useful info right here
    within the post, we want develop extra strategies on this regard,
    thank you for sharing. . . . . .

  10. This text is worth everyone’sattention. How can I find
    out more?

  11. I’m really loving the theme/design of your blog. Do you ever run into any internet browser compatibility issues?
    A few of my blog audience have complained about my website not working correctly
    in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any recommendations to help fix this issue?

  12. For men the pirate shirt is a great crowd puller.
    Pirates of Black Cove marries those inspirations with some RTS elements somewhat similar to Paradox’s other games such as Kings’ Crusade
    and King Arthur II. Then accessorize your look with knitted cap,
    chains, bracelets and ribbons to appear like one of the
    notorious sea robber from the medieval era.

  13. Order it on the internet and get it shipped to your doorstep!

  14. Some of the bigger ones consist of MuscleMania, Ultimate Fitness Events (UFE), INBF/WNBF and INBA/PNBA.

  15. Also each component can function independently on its
    personal and can be used in conjunction with other photographic gears.

  16. You download the Uber app or go to You obtain the data and put within the bank card you wish to
    use whenever ordering the automobile service.

  17. Do I need my ID to purchase Steamboat Springs marijuana?

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.