Undersøgelse: fedtforbrænding under energibalance

Jeg har fundet et meget interessant studie fra august 2009. Studiet konkluderede at under energibalance, altså når du hverken tager på i vægt eller taber vægt, vil træning ikke fremkalde en negativ fedtbalance  ved hhv. 3 grupper: normalbyggede, fede og  veltrænede.

Fedtforbrændingen under arbejde, dvs. eksempelvis en løbetur, er større jo bedre udholdenheden er. Det vil altså sige, at jo bedre udholdenhed, desto større fedtforbrænding under arbejde. Formålet med forsøget var at undersøge den aktuelle fedtforbrændingen 24 timer efter træning. Til forsøget deltog 3 grupper:

  • 10 utrænede normalbyggede (BMI = 22,5 +/- 6,5 kg)
  • 10 udholdenhedstrænede (BMI = 21,2 +/- 1,2 kg)
  • 7 overvægtige (BMI 35,5 +/- 4,4 kg)

Forsøgspersonerne havde således dage med træning og dage uden træning. Dagene uden træning fungerede som en kontrol. I 24 timer blev energiforbruget målt under kontroldagene og under træningsdagene. Vigtigt var at alle deltagende holdt energiindtag = energiforbrug.

Træningen bestod af 1 times stationær cykling ved 55 % af makspuls – meget let aerob træning.

RESULTATET AF UNDERSØGELSEN

Resultatet var at fedtforbrændingen i de 24 timer ikke var stigende på træningsdage som forventet. Forbrændingen for de 3 grupper var:

  • Utrænede for kontrol vs. træning (43 +/- 9 vs. 29 +/- 7 g)
  • Udholdenhedstrænede for kontrol vs. træning (53 +/- 8 vs. 42 +/- 5g)
  • Overvægtige for kontrol vs. træning (58 +/- 7 vs. 80 +/- 9g)

Over 24 timer var fedtbalancen altså væsentlig større ved træningsgrupperne versus kontrolgrupperne (med 99% sikkerhed). Glukose-, frie fedceller- og insulinkoncentrationen var ens for træningsdagene og kontroldagene, men efter indtagelse af første måltid forblev koncentrationen af frie fedtceller under fasteniveau resten af dagen.

Disse data tyder altså på at hvis en øvelse udføres med energiudskiftning (dvs. at der er energibalance), vil fedtforbrændingen over 24 timer ikke være stigende, nærmere faldende. Dette afhænger dog af hvordan du er bygget og hvilket træning der udføres. I dette tilfælde var det meget let cykling i en time.

Kilde: J Appl Physiol 107: 1847-1856 første gang udgivet I oktober 2009

Share

Speak Your Mind

*