Typer af muskelfibre – hvilken fibertype kræver din løbedistance?

muskelfibreDet kan være godt at vide nogen om ens egen muskelfibertypesammensætning. Men hvad er muskelfibre egentlig og hvad er de forskellige muskelfibertypers egenskaber? Denne artikel kommer vidt omkring de forskellige muskelfibertype og hvordan de fungerer.

Snakker vi skeletmuskler, eksisterer der forskellige typer af muskelfibre. Traditionel er de forskellige muskelfibertyper kategoriseret ved deres farve, men også ved navn, biokemisk og præstationsmæssigt.

TYPER AF MUSKELFIBRE

Overordnet set er der 2 typer muskelfibre. Den ene type er de langsomme muskelfibre, der også kaldes type 1 muskelfibre. Type 1 muskelfibre er røde, hvilket skyldes deres høje koncentration af myoglobin (et iltbindende molekyle. Det samme som hæmaglobin, blot inde i selve musklen og ikke i blodbanen). Den anden type af muskelfibre kaldes overraskende nok type 2 muskelfibre. Type 2 muskelfibre kan deles op i to, nemlig type 2a og 2x, hvoraf sidstnævnte er den hurtigste.

Nedenfor kan du se en tabel der viser de forskellige egenskaber for de 3 muskelfibertyper. Grunden til at type 2x er hurtigst skyldes, at denne fibertype indeholder en hurtigtvirkende variant af enzymet myosin-ATPase. Myosin-ATPase er det enzym der nedbryder ATP og derved danner energi. Dog er det ikke nok, at kunne nedbryde hurtigt, der skal også kunne opbygges hurtigt. Dette gøres for type 2x ved glykolyse, som også er en kostbar proces. Dog er glykolysen hurtig. De langsomme muskelfibre – type 1 – indeholder i modsætning til type 2’erne meget store koncentrationer af mitokondrier og respirationsenzymer, hvilket er grundlaget for udholdenhed.

  Type 1 Type 2a Type 2x
Kontraktionshastighed Langsom Hurtig Meget hurtig
Kapillærer Høj Mellem Lav
Myoglobinindhold Høj Mellem Lav
Energiomsætning Lav Høj Meget høj

Ser man på fordelingen af de forskellige typer muskelfibre i kroppen, kan man konstatere at marathonløbere har omkring 80 % langsomme muskelfibre og 20 % hurtige muskelfibre, mens det faktisk at præcis modsat hos en sprinter. Som motionist er dette ikke noget du skal bekymre dig om, og din fordeling vil formodentlig være omkring 50/50 af type 1 og type 2 muskelfibre.

Regulering af muskelfibersammensætningen

Forsøg fra 1960erne illustrerer at det er muligt at ændre på nerveforbindelserne på dyr, og det har senere hen flere gange været vist, at man derved også til dels kan ændre på fibertypesammensætningen – men kun til dels. Der kan altså ske det, at ved træning, i sær tung styrketræning, omdannes type 2x til type 2a. Men hvor vidt man kan ændre fibertypesammensætningen fra type 2 til type 1 eller omvendt er endnu ikke fast konkluderet. Man har ikke kunne bevise en ændring i form af træning. Det er i høj grad noget der er bestemt genetisk. Det er derfor ikke alle der har samme vilkår for at blive verdensmester til 100m versus marathonløber.

Ser vi på figuren nedenfor, kan vi altså se, at der faktisk er en sammenhæng mellem discipliner hvor udøverne har højt kondital og discipliner hvor udøverne har et lavere kondital og sammensætningen af type 1 og type 2 muskelfibre. Dog skal det lige nævnes, at en sprinter ikke har en dårlig kondition overhovedet, men set i forhold til en langdistanceløber er vedkommendes kondition mindre god.Muskelfibre

Måling af muskelfibertypesammensætning

Man kan faktisk få målt sin muskelfibertypesammensætning ved en muskelbiopsi. Man får taget et stykke muskel og derved tælles antallet af de forskellige typer. Det kan faktisk være væsentlig at vide om man fra naturens hånd er bedste egnet til maratonløb, 1500m løb eller bodybuilding for den sags skyld.

Share

Comments

  1. Diskussionen om muskelfibersammensætning er super interessant!
    Din “fiberfordeling” kan også bruges til at afgøre på hvilken måde du skal vægttræne. Et eksempel på dette er at f.eks. musklen “Biceps Femoris”, som er en del af dit baglår, vokser/styrkes bedst ved høj intensitet, da denne muskel består af 66.9% type 1 fibre.

    Spændende blog Jens Jakob!

    Lasse

  2. Hej Lasse

    Tak for din opmærksomhed. Det er sandt at det er en helt videnskab hvordan de forskellige muskler skal og bør trænes selvfølgelig med et specifikt formål. Så vidt jeg ved, er brystmusklen også blandt de med flest type 2 fibre, hvis ikke den med flest (i procent)?

  3. Schober says

    Hej Lasse,
    Jeg tænkte på at om du kunne smide et link til den side, hvor du har fundet informationen omkring fibersammensætningen af Biceps Femoris?
    For jeg må indrømme at jeg var overbevist om at baglårene var en muskelgruppe der bestod overvejende af type II muskel fibre og de derved blev trænet bedst ved et lavt antal repetitioner.
    Schober

  4. Schober says

    Min fejl, havde byttet om på udseendet af de to typer muskelfibre. Så jeg tror på dit udsagn.

  5. Hej 
    Jeg er ved at skrive en opgave i gymnasiet, og synes denne artikel er god og relevant for mit emne. Derfor vil jeg høre om du har den oprindelige kilde. 
    MVH Monica 

  6. Hej
    Jeg har det samme spørgsmål som Monica. Jeg er i gang med at skrive min SRP og vil høre om du kan linke til dine kilder?
    Mch Tobias

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.