Træningsprojekt natløb

Denne artikel er en introduktion til Træningsprojekt Natløb, som er et projekt der strækker sig over 13 uger. Jeg vil løbende skrive, hvordan træningen går, hvilke tider jeg opnår samt hvordan min motivation er.

 

TIDLIGERE TRÆNING

Forinden starten på dette træningsprojekt, har jeg i 8 uger trænet fitness 5 gange ugentligt med supplementtræningsprojekt natløb af løb af i alt maksimalt 50km, dvs. maks. 6km ugentligt. Derudover har jeg cyklet dagligt til og fra skole, hvilket svarer til 8km i alt. Styrketræningen har været baseret på, at tage på i vægt, så pt. står jeg til at veje 77kg og med en fedtprocent omkring 8,5-9,5 %. Ser vi længere tilbage end disse 8 uger, har jeg holdt et standard aktivitetsniveau med ugentlig løb på gennemsnitlig 10-15km ugentligt fra årets begyndelse. Nogle perioder med mere løb end andre og fitness 3-4 gange ugentligt.

Hvad angår kosten, har jeg som sagt taget omkring 7kg på siden begyndelsen af 2009, selvfølgelig noget fedt, men også en del muskelmasse.

OM TRÆNINGSPROJEKTET

Dette er mit første træningsprojekt som jeg skriver om på nettet, og vil forsøge at skrive så ofte som muligt om de forskellige træningspas, hvordan de er blevet udført, hvilke tider det har givet, og mine forventninger. Træningsprojektet strækker sig over 13 uger og 4 dage, og munder ud i en deltagelse til Natløbet i Sønderborg 21. August 2009. Der er ca. 1000 deltagende og ruten er 6,0km i et middelkuperet terræn med i alt 80 højdemeter, hvilke svarer til 13-14 højdemeter pr km.

MÅTSÆTNINGEN

Målet er meget simpelt. Løbet skal vindes. Sidste år, blev jeg nummer 4 i en tid på 21:18 (3:33min/km), hvilket  jeg nok ikke kunne gøre meget bedre. Men bittert var det selvfølgelig. Sidste år var jeg egentlig ikke rigtig i den gode form, kun en god, hvorfor jeg vil have hævn. Vindertiden var 20:49, og nummer 2 og 3 kom ind i tiden 21:11. Mht. min målsætning så er det jo egentligt lidt fjollet at sige, at man skal vinde løbet, da det jo ikke vides hvad andre løber, men det blev altså målsætningen, så må vi se. Det kan jo være at jeg ikke en gang kommer i nærheden af 21:30, og så kan det godt blive svært at vinde har jeg på fornemmelsen

OPBYGNING AF TRÆNINGSPROGRAMMET

Jeg har meget erfaring med opbygning af træningsprogrammer til løb, og derfor har jeg også valgt at lave mit eget til dette projekt. Jeg vil træne 3-4 gange ugentligt, startende med 2 ugentlig intervaldage, hvor valget er intervaller er helt specifikt, og en dag med tempoløb. Senere vil træningen blive mere spydig, og volumen vil stige en anelse. Formodentlig vil jeg ikke komme til at løbe over 50km i en eneste af ugerne. De vil formentlig ligge omkring 30-40km. Derudover vil jeg have nogle testløb undervejs, der skal illustrere hvordan formen ser ud.

Læs her om den første træning: Testløb

Share

Speak Your Mind

*