Træningsprojekt CUT: resultatet

Så blev det tid til at få afgjort hvordan mit mini-træningsprojekt har udviklet sig. Læs med her om resultatet.

Ved første måling blev følgende konstateret:

” Jeg nåede op på 10,3% fedtmasse svarede til 7,7 kg. Det er det højeste jeg har været på nogensinde, så det bliver dejligt at afskaffe noget af det unødvendige, hvis jeg da klarer cuttet. Vægten sagde 74,9 kg, og en væskebeholdning på 49,2 kg, samt en fedt-fri-masse på 67,2 kg. Derudover blev mit BMR (energiforbrug ved det der defineres som hospitalsdag) målt til 7915 kj / 1892 kcal.”

Det skulle der laves om på, og det blev der også!

Efter målingen 6 dage inde i cuttet var jeg meget usikker på hvor vidt jeg skulle fortsætte. Jeg havde nemlig en eksamen 14/12, og der er trods alt forberedelse der skal være seriøs. Jeg var meget sløv i cuttet, og klarede det faktisk ikke! I anden omgang holdt jeg fra søndag kl. 12  og 3 dage frem til ca. kl. 12. Derefter spiste jeg normalt ugen ud. Jeg overspiste ikke, men har formodentlig lagt i et lille energioverskud.

Det er selvfølgelig ikke godt! MEN, den måling jeg fik taget i lørdag, kan nu bruges til noget og sammenlignes med den første måling, da depoterne må antages at være nogenlunde fyldte igen.

Resultatet blev en fedtprocent på 9,3%, men faktisk et fedttab på overraskende 1,0kg til 6,7kg. Det svarer til et dagligt fedttab på 125g à 1130 kcal (hvis det antages at jeg på spisedagen har lagt i nul – har måske været et lille plus). Mit energiindtag har lagt på 1667 kcal +/- 20kcal.

33 % af energien er kommet fra protein, 1 % fra kulhydrat og de resterende 66 % fra fedtkilder.

Vægten sagde 72,3 kg, så noget tyder på, at glykogendepoterne endnu ikke er fyldte. I hvert fald ikke ved målingen. Væskebeholdningen blev målt til 48,0kg, hvoraf jeg forventer 250g kommer fra det væske fedt binder. Det resterende tab på 950g kan tilskyndes et manglede glykogenopfyldning som så vil svare til 200g glykogen, hvilket passer meget godt.

På en måde er jeg selvfølgelig skuffet, men samtidig ikke, da jeg fik vist hvor effektiv en low carb high fat kur er. Samtidig fik jeg vist også illustreret hvor svært det er at gennemføre. Nogle rammes hårdere end andre, og man bør tage store overvejelser førend man går ind til kuren.

Har du også forsøgt dig med low carb high fat, så lad os endelig høre hvordan det er gået dig.

Share

Comments

  1. Michael Westergaard says:

    Hej igen.
    Jeg er også begyndt at køre med low carbs, dog slet ikke i den grad som dig. Jeg prøvede at starte hårdt ud, men det lykkedes overhovedet ikke. Blev sur og tvær, og fik et par ædeflip. Jeg har så prøvet i stedet at sænke kulhydrat-niveauet lidt over tid, så jeg ligger mellem 70-90gram om i dagen, Hvilket næsten er under det dobbelte af, hvad jeg indtog tidligere.
    Jeg er interesseret i at høre, hvad der er sket med muskelmassen, for 1667 kalorier om dagen, lyder til at være du er i stort underskud. Men du har måske heller ikke trænet under din kur?
    Og til sidst, er det så et fedttab du har opnået på de 6 dage eller hvordan? : )
    Mvh. Michael

  2. Hej Michael

    Det lyder meget interessant det du har gang i! Så længe du holder dig under 20% vil du godt kunne komme i ketosis og derved opnå en god effekt mht fedttab. Hvad er målet for dit cut?

    Det er et meget stort underskud, men i og med at du ikke får kulhydrater, reagerer dine hormoner meget specielt, hvilket gør at muskeltabet mindskes meget! Det er også bevist at kun hvis du undlader kulhydrater vil du være i stand til at opbygge muskelmasse på trods af kalorieunderskud. Dette er dog ikke tilfældet ved et underskud på 1667 kcal.

    Jeg har trænet 3 gange ugentligt med styrketræning og derudover cyklet en del som transport samt spillet fodbold 2-3 gange i ugen og løbet en enkelt tur.

    Det er et fedttab, ja. Altså 1kg FEDT!

  3. Michael Westergaard says:

    Hej Jens Jakob.
    1 Kg fedt lyder sku vildt, må man sige, i betragtning af,  du allerede har en lav fedtprocent. Det er sku godt gået.
    Med hensyn til mit mål med cut, er mit delmål at komme med på ca.  11-12% til sidst i februar måned fra min nuværende fedtprocent som siger ca. 15%. Jeg vil mene målet er realistisk, men nu må vi se. Men det lader til at jeg spiser lidt mere end dig, hvor jeg ligger på de 1850 kcal hver dag. Men til gengæld er der heller ikke sket noget med fedttabet den sidste måned. Så det kunne være man skulle skære ned på de 1500-1600 kcal, og stadig holde det lavt med kulhydrater som jeg lige er begyndt på, for at det sku have en bedre effekt? Det skal siges at jeg kun har dyrket cardio 1 gang i ugen,  så effekten har jo åbenbart ikke været så stor, så måske skulle man gøre det i stedet? Det skal siges jeg er 179, og vejer ca. 79 kg og fedtpct. 15%.

  4. 1kg fedt er også en del! :)
    3-4% point tabt fedtmasse på 75 dage virker meget virkeligt. Pt kan jeg regne ud at du har ca. 12kg fedt. og du vil til sidst med fedtprocent på 11,5% have 9,2kg fedt. Et tab på 2,8kg. Dvs 2800g x 9kj = 25.200 kcal. Dvs et dagligt underskud på 336 kcal / 1418 kj/dag.
    Det lyder meget realistisk, og det kan du godt klare. Det er blot et spørgsmål om vedholdenhed, men det kan såmænd i sig selv også være svært nok!
    Når du siger at der ikke er sket noget med fedttabet, refererer du så til, at du har fået taget en måling eller blot spejlbillede/vægt? Jeg vil mene at med et indtag på 1850 kcal dagligt, burde du tabe fedtmasse – uden tvivl. UDEN TVIVL! Og holder du 1850 kcal og styrketræner 3-5 gange i ugen + 1-2 gange cardio er du sikret at nå dit mål.

  5. Michael Westergaard says:

    Hej igen.
    Målet skulle realistisk, men jeg er bange for det skal gøres hurtigere, for ikke at tabe motivationen, når det kommer til stykket. Men ja det er korrekt har ca. 12kg fedt.
    Og når jeg jeg siger med hensyn til at der ikke er sket noget med fedttabet, så mener jeg at fedtprocenten har været uændretn den sidste 1,5 måned, og der er heller ikek at se i spejlet som sådan. De 1850 kcal indtager jeg dagligt ja, men der dog er der sneget sig 4 byture ind, som jeg tror selv er problemet. Og den sidste 1,5 måned har jeg kun fokuseret på styrketræning, selvom jeg har holdt mig til de 1850 i hverdagene. Men de byture må jo åbenbart gøre mere, end mand regner med. Ellers ved jeg snart ikke hvad der kan være galt. Men jeg skal til at fokusere mere på cardioen istedet måske 3-4, og så skære ned på styrketræningen, som jeg normalt har taget 3-4 gange i ugen. Hvad kunne ellers tyde på problemet kunne være?

  6. En øl indeholder ca. 40kcal/100ml. Drikker du 10 dåser øl på en aften, har du 400kcal på de chips og andet du får indenbors samt sodavand og en pizza sikkert også. En bytur er en farlig ting når det kommer til træningen. Du kan nemt snige ubrugelige 1500kcal ned.

    Du behøver IKKE længere ned end 1850. Hvis ikke du tæller kalorier, bør du gøre det.

    Med 2 gange fullbody styrketræning i ugen, vil du kunne opretholde stort set samme muskelmasse – no worries.

     

    Problemet er øllene! :)

  7. Michael Westergaard says:

    Hej Jep. jeg er klar over, at der er røget mere kcal med alkohol. Og jeg er bange for at en bytur nok skal koste en 2500 kcal i våde varer, plus man fråder lidt pizza og chips. Det er også kun i weekender jeg drikker, men til gengæld er det så også en del. Så ja, problemet er helt klar øllene.
    Det kunne godt være jeg sku gå over til Fullbody? Normalt kører jeg 2-split, 4 gange om uge, men der er der ikke plads til, når der skal gang i den cardio. Så det var måske en bedre mulighed, i sted for bare at køre 2 træningsdage med 2split.

  8. 2500kcal i drikkelse er meget, men jeg skal selvfølgelig ikke udtale mig om hvad du drikker ;) Der er vist garanti for at blive fuld i dit selskab.
    Hvis ikke der er plads til 4 gange ugentlig fitness, er det jo blot at skære ned til 3 eller 2. Fullbody egner sig til begge dele. 2 split vil jeg kun anbefale med +3 træningspas / ugen.

  9. Michael Westergaard says:

    Hej Jens Jakob.
    Er netop nu startet på min 2. dag med ketosis-kuren da jeg synes der skulle gøres et forsøg. Indtil videre har det været en smule svært, da man lige skal vænne sig til den mindre mængde mad. Jeg har givet et skøn på med diverse beregnere at have et ligevægtstindtag på ca. 2500 kcal om dagen. Jeg har så valgt at starte ud med at indtage 1900kcal på ketosiskuren. Mht. fordelingen rammer jeg den rimlig godt ca. 35% protein og 65% fedt som man skal. Men kunne godt tænke mig at vide din madplan, med hvilke madvarer du brugte?
    Hilsen Michael.

  10. Hej Michael

    MAnge tak for en update. Dejligt at høre om folk der forsøger sig med kuren. Bare hold ud, det er det oppe i hovedet der tæller.

    Du skal dog lige passe på med meget mere end 35% protein, da du derved kan opdanne protein til kulhydrat og komme lidt ud af kurs. Bare lige til orientering.

    Lidt ideer til mad, hvis ikke du har prøvet dem alle:

    Æg og bacon. Fantastisk ind til man bliver træt af det

    Makrel. Rigtig god næring og gode vitaminer & mineraler

    Hakkebøf med højest mulig fedtprocent

    Mayonaise. Rigtig godt til et peppe fedtprocenten op. På kuren kan alt spises med mayonaise.

    Kyllingelår, chickenwings, pølser, ost (alle slags, prøv brie), tun i olie, flæskesvær, spearribs, olie, alt slags kød med god fedtprocent (hvis kyllingefillet, dvs ingen fedt, krydr da med mayo :))

    Og en sidste ting jeg spise meget: Rejer med mayo.

    Michael, måske du ville have lyst til at skrive om dit projekt til de andre læsere her på AktivMotion i en lille artikel?

    Dbh JJ

  11. Michael Westergaard says:

    Hej Jens Jakob. Jeg takker for forslagene.
    Det skal siges nu er ved min 5 dag. Jeg monitorer min kcal-indtag på madlog.dk, og eg forsøger at ligge mellem de 18-1900kcal. Det kan måske også være lidt i overkanten. Men det er for bedre at kunne holde til det.
    Det skal siges jeg følger den cykliske ketogeniske-diet, hvor man carber op 1 gang om ugen, typisk fredag aften, og hele lørdag, og så derfra at starte op søndag igen. Men nu da jeg er i opstartsfasen, venter jeg med at carbe op til næste fredag.
    Grunden til jeg tager den cykliske er for ikke at miste for meget muskelmasse da jeg træner fullbody styrketræning 3 gange om ugen, og for at glykogendepoterne ikke bliver helt udtømte.
    Det lyder som en interessant idé at skrive en artikel om det, det vil jeg med glæde. Dog jeg vil først se, om jeg kan holde det i mindst 2-3 uger, for at der skal være noget at skrive om.
    Hilsen Michael.
     

  12. MEGET interessant. Igen, hold ud. Går du af kuren, vil du med sikkerhed fortryde. Det jeg lærte af kuren var, at sætte målene og forudsætningerne på tidspunkter hvor jeg ikke var helt drænet for energi. Sæt eventuelt ugentlige mål hver lørdag. Det minder lidt om at købe ind når man er sulten. Det er altid en dum idé fordi man kommer bare til at købe alt for meget slik og chokolade. Jeg gør i hvert fald.

    Dine tanker mhp artikel lyder ganske fornuftige. Har du i øvrigt foretaget målinger inden? Eller billeder? Kontakt mig evt lige på JJ@AktivMotion.dk :)

  13. Benedikte Brown says:

    Hej. Dejligt læsestof. :)
    Jeg har i noget tid kørt med nogenlunde samme diæt, dog med lidt højere andel af protein.
    Jeg tænker om fedtforbrændingen bliver nedsat hvis man er For meget i underskud?
    Jeg er kvinde, 23 år, 162 cm, vejer ml. 55-56 kg og har ifølge Tanita en fedt% på ca 22.
    Målet med diæten er at få Fedt% ned til ca 18. Diæten består af: morgen – 1 æg, 200 g æggehvide og 80 g grøntsager( laves som omelet). MellemMåltid- protein whey Shake. Frokost- 150 g kyll. 300 grøntsager, 50 g avokado eller hørfrø og kæmpenatlys olie. Mellemmåltid- 18 mandler. Aften – 150 g kyll. 200 g grøntsager, 50 g avokado eller hørfrø kæmpenatslys olie. Sen aften- 20 mandler. Al i alt 1200 kcal. 

    Både vægt og % har stået stille de sidste ca. 10 dage. Laver styrketræning (circuit) 3-4 gange pr uge + 2 gange cardio a ca 30 min. 

    Har du nogle forslag til hvad jeg kan gøre ?

    Mange hilsner fra Benedikte
     

  14. You really make it appear so easy with your presentation however I
    find this topic to be really one thing that
    I feel I’d never understand. It kind of feels too
    complex and very broad for me. I’m having a look forward for your subsequent publish, I will attempt to get the hang
    of it!

  15. Træningsprojekt CUT: resultatet Piece of writing writing is also a fun, if you be familiar with then you can write if not it is complex to write.
    san diego chargers http://smsconto.com/custom-nfl-jerseys-san-diego-chargers-c-105_1315.html

Speak Your Mind

*