Intervaltræning uge 1: 22/5-2009

Dette er 3. “kapitel” af Træningsprojekt Natløb, men jeg vil anbefale dig at starte med at læse artiklen “Træningsprojekt Natløb”, der indledende skriver lidt om hvad projektet går ud på.

I dag stod træningen på lange intervaller. Korte pauser i forhold til træningstid, hvilket fik hårde konsekvenser. Utrolig god træning

DAGENS TRÆNING

3,4km opvarmning (4:45min/km)

3x 1600m med pause på 2minut.

4 minutters pause

2x 200m med pause på 1minut

3km afluntning (4:50min/km)

KOMMENTARER

Fin opvarmning, dog havde jeg en lidt hård venstre lægmuskel fra start til slut af opvarmningen. Mærkede ikke noget specielt til det under intervaltræningen. Fik også lige et stigningsløb på stadion inden de lange intervaller på 1600m gik i gang. Opvarmning ved lange intervaller er vigtig, men trods alt mere vigtig ved sprinttræning og træning af korte intervaller. I dag havde jeg igen ikke nogen tidsfornemmelse, så måtte jo satse fra start. Til dagens løbetræning, valgte jeg at løbe de 4 omgange på omkring 5:40, men det fandt jeg ud af jeg ikke kunne holde. Tiderne så således ud:

  • 1. Serie: 5:45, 5:48, 5:52
  • 2. Serie: 0:34, 0:30½

De første er for 1600m, hvilket svarer til 3:37min/km. Holdes dette tempo over 6,0km bliver sluttiden 21:42, hvilket jeg overhovedet ikke er i stand til. Der er lang vej til 20:48, som var vindertiden sidste år. Der skal trænes rigtig, rigtig hårdt! Det er også derfor at jeg tager 2. Serie med. Ved normal intervaltræning, som synes for værende utrolig hård blandt stort set alle løbere, vil man normalt kun have en serie, men anden serie træning en god spurt og giver lige det sidste, hvilket er vigtigt for mig.

Efter første interval på 1600m, var jeg lidt træt, men da jeg så havde løbet andet interval, indså jeg at jeg havde satset for stort. I sidste interval lå jeg efter ¾ af turen, til at komme ind på en tid på ca. 5:58-6:00, men fik sat en spurt ind på de sidste 400m, så holdt tiden okay. Dog er margenen fra første interval til sidste lidt for stort. Lige hurtigt en kommentar tilknyttet 200m-intervallerne, så bør der siges, at der idag var en vind på 7-8m/s og vindstød på op til 13m/s. Da 200m er en halv bane, vil tiderne jo automatisk være afhængig af vinden.

Læs her om næste Intervaltræning

Share

Speak Your Mind

*