Testløb uge 3 03/06-2009

Idag stod træningen egentlig på tempoløb, men det endte ud i testløb.

Til dagens træning var jeg egentlig lidt i tvivl om hvad jeg skulle træne. Det var sikkert, at vi var ude i noget tempoløb men hvor langt og hvor hurtigt vidste jeg ikke helt. Dog blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville løbe 10km tempoløb. Jeg ville ikke give den fuld gas, men tempo.

DAGENS TRÆNING

2km opvarmning (4:35min/km)

10km testløb (38:34 – 3:51min/km)

2km afluntning (4:49min/km)

KOMMENTARER

Først 2km opvarmning som nok egentlig blev løbet en anelse for hurtigt. Men de gik fint.

Jeg beregnede ud fra min 5km tid fra sidste uge på 18:39, at jeg burde kunne løbe 10km på 38:45, så derfor valgte jeg at sætte tempo efter 39:10. Allerede her vil jeg gerne vise dig skemaet for løbet:

Km Tid (sum) Tid (interval) Tempo (interval) Forskel i forhold til 18:50
         
1,30 4:55 4:55 3:47 - 7 sek
3,97 15:05 10:10 3:48 - 20 sek
8,39 32:20 17:15 3:54 - 15 sek
10,00 38:34 6:14 3:52 - 16 sek

 Efter at have løbet de første 1,3km på 3:47min/km, besluttede jeg simpelthen, at jeg bare måtte gå efter at løbe ruten så hurtigt som muligt. Derfor blev det i stedet for testløb frem for tempoløb. Som du kan se i skemaet, var jeg allerede fra start langt foran. De første 4 km gik strygende, men vidste allerede fra 1. km at jeg ville få bagslag senere i løbet og det skal jeg da lige love for at jeg fik. Fra 4-6km følte jeg at jeg skulle dø. Og jeg mener det virkelig, jeg var helt overbevist om at jeg skulle dø. Og på det stykke gik det endda nedad bakke (ikke meget). Fra 6-8km var det virkelig også bare døden, men sagde hele tiden til mig selv, at når jeg nåede de 8,39km, måtte jeg bare stoppe og så tage den tid jeg fik dertil. Men 500m fra de 8,4km overbeviste jeg mig selv om, at jeg simpelthen måtte løbe de sidste godt 6 minutter. Det gjorde ufattelig ondt, men kom da hjem i en god tid – virkelig imponeret.

Jeg er en relativ ung løber, og derfor har jeg altid haft fordel ved kortere distancer, og derved har jeg manglet en del udholdenhed. Det skal siges at denne udholdenhed måles i forhold til andre løbere på 30 og 40 år, ikke med folk på min alder, fordi der gør jeg mig nok bedst på de længere distancer. Men jeg havde altså beregnet at løb jeg optimalt ville jeg ramme 38:45, men at jeg så slår den med 11 sekunder kan jeg slet ikke brokke mig over. Desuden var løbet meget uøkonomisk løbet – bare se forskellen på de første 4km og 4.-8.km. Hvis jeg havde holdt tiden fra de første 4km, ville sluttiden blive 37:45, mens tempoet fra 4.-8.km svarer til en sluttid på sølle 39min. Det er noget af en difference at ligge med på en 10km. Jeg vil vurdere at jeg kunne løbe ruten omkring 10 sekunder hurtigere, hvis jeg havde løbet mere økonomisk.

Afluntning gik fint, efter at have indtaget ½ liter vand. Havde efter afluntning og 3 glas mælk rigtig ondt i maven.

Mere om min træning? Læs her hvordan næste Intervaltræning forløb

Share

Comments

  1. Rasmus says:

    Jeg var idag nede og løbe i træningscentret med en ven, min ven har ikke så god en kondi som mig, så han løb ved en lidt lavere hastighed.

    Vi skulle så op og nå vores MAX puls, så vi satte løbebåndet til 20 Km/t og løb med den hastighed i 1 min (ca.) hvor vi så tog vores puls mens vi løb, løbemaskinen har jo en pulsmåler.

    Men har et spørgsmål: Er det muligt at jeg kan løbe med 20 Km/t i 1 min (ca.) og derefter have en puls på 180 – 185 MAX ? Mens jeg stadig løber.

    Hvordan kan man nå sin MAX Puls uden at skulle ud og løbe udenfor? Da der ikke er højere hastighed på maskinen.

  2. Hej Rasmus

    Tak for dit spørgsmål.
    Du ville gerne nå din makspuls, og du løb med 20km/t over 1 minut. Problemet er, at efter 1 minut har du ikke nået din makspuls.
    Et forslag ville være, at sætte løbebåndet til 15km/t. Løb med 15km/t i 3min. Derefter øger du hastigheden til 20km/t samt øger stigningen. Du skal kunne holde tempoet i 2min ca, og lige til sidst kan du måske endda lige give den en ekstra skalle.

    Taget din alder i betragtning burde du kunne komme noget højere end 180-185 pulsslag/min

  3. Rasmus says:

    Jeg har lige været nede i centret og gjort som du sagde, denne gang fik jeg pulsen meget højt på, ja helt op på 225 pulsslag/min.

    Ja, det er rigtigt nok, jeg troede heller ikke på det i starten, der kunne jo være noget galt med mit pulsur, så jeg dobbelttjekkede med løbemaskinen, og igen deromkring.

    Jeg startede ud med at gå i 1 min (6 km/t) løb i 6 min (10 km/t) og satte farten op til 12,5 km/t i 2 min derefter 15,5 i 3 min som du sagde og derefter op på 22,5 km / t og holdt den der i 2.5 min, og lige til sidst inden jeg satte farten ned til 12,5 igen målte jeg pulsen til 225 på mit pulsur, og mellem 224 – 226 må løbebåndets pulsmåler.

    Man plejer at sige at ens Max puls er 220 – alder og i mit tilfælde ville den være på 204 i teorien, men jeg kom op på 225, hvad beyder det?

    Dårlig kondi, god kondi, eller noget helt tredje?

  4. Hej Rasmus

    Super. Godt arbejde. At finde sin makspuls kan være MEGET krævende, og det var med sikkerhed også utrolig hårdt?
    Glem den der regel med makspuls = 220 – alder. Den er meget dårlig og er kun et gennemsnit. Udslagene er meget store og det er du netop et vidne til.
    Tag da lige at mål din hvilepuls i morgen tidlig når du står op. Evt gør det over 3 dage hvor du måler alle dage og tager et gennemsnit deraf.

    Du spørger om det skyldes dårlig kondition at du har sådan en høj makspuls, men det gør det ikke. Slet ikke. Makspulsen har intet med kondition at gøre, og den er bestemt uafhængigt deraf.

  5. Hi colleagues, you are sharing your opinion concerning weblog Testløb uge 3 03/06-2009 , I am also new user of web, so I am also getting more from it. Thanks to all.
    oakley game changer sale http://www.urmyhope.com/new-arrived-oakley-game-changer-c-6_98_196.html

Speak Your Mind

*