Opvarmning er hammer vigtigt!

Når du skal præstere noget inden for idræt, er det meget vigtigt at have gennemgået en ordentlig opvarmning. Det skyldes at kroppen har behov for at omstille sig fra hvile til arbejde. Denne artikel giver kort nogle grunde til at tage opvarmning seriøst.

“Opvarmning er vigtig” råber træneren, men man gider ikke helt. Man vil jo bare spille den fodboldkamp, få løftet de kilo eller hvad ved jeg. Men der er en masse grunde til at lave en grundig opvarmning hvoraf jeg har forsøgt at komme med de mest udbredte.

MUSKEL- OG KROPSTEMPERATUR STIGER VED OPVARMNING

Kemiske processer foregår hurtigere ved højere temperatur, og de processer, der leverer energi til muskelarbejdet, vil altså foregå hurtigere efter opvarmning. Jo varmere en muskel er, desto bedre bliver præstationen, især hvis det drejer sig om sportsgrene med fokus på eksplosivitet (styrketræning, kast, spring).

UDHOLDENHEDSSPORT KRÆVER OPVARMNING

Det er ikke kun ved eksplosive sportsgrene, at opvarmning er en nødvendighed. Også roning, løb, langrend, cykling osv. kræver opvarmning, og det skyldes netop, at pulsen er forhøjet og energiprocesserne i kroppen er i gang idet selve idrætten begynder, og pga. den højere temperatur, kan ilten lettere afgives fra blodet ude i musklerne. Derved nedsættes risikoen for mælkesyredannelse.

FORØGET KROPSTEMPERATUR ER EN VIGTIG VARMERESERVE

Ved langvarige sportspræstationer, hvori der er lange pauser imellem den egentlige aktivitet (atletik) er det vigtigt at kropstemperaturen er høj. Det sikrer nemlig, at man ikke bliver kold i pauserne. For at opnå en høj kropstemperatur og varmereserve som muligt, men også for at forberede sig mentalt, vil mange idrætsfolk varme op i op til 1 time.

GNIDNINGSMODSTAND I MUSKLER OG VÆVVigtigheden af opvarmning

Ved en grundig opvarmning, nedsættes gnidningsmodstanden i muskler og væv betydeligt, og der udskilles ledvæske. Udskillelsen af ledvæske er med til at øge bevægeligheden. Man er ikke længere kold og stiv, men varm og smidig. Du kender det selv fra din egen smidighed. Prøv lige når du står op, at strække ud. Du vil opdage, at du er meget stiv, hvorimod du senere på dagen, hvor du er mere “varmet op”, vil have en større smidighed.

BEVÆGELSERNE “BANES” I NERVESYSTEMET

Hvis du under opvarmningen laver øvelser, der minder om de egentlige øvelser til selve sportspræstationen, vil nervesystemet “huske” de indlærte ting og kroppen vil derfor være indstillet på bevægelsen. Denne kvalitet kan også opnås ved mental opvarmning, hvor bevægelsesforløbet tænkes igennem under dyb koncentration.

OPVARMNING FORMINDSKER RISIKOEN FOR SKADER

Det er nok det oftest hørte blandt idrætsfolk, og alligevel undgår mange at varme ordentlig op. Risikoen for fiber- og muskelsprængninger er især stor ved udførelse af øvelse, hvor der er lagt vægt på eksplosivitet og øvelser hvor leddene kommer ud i yderstillinger. Disse skader sker oftest i starten af en aktivitet, der hvor musklerne stadigvæk er kolde og stive og ingen reel ledvæske har. Dette kan netop forebygges ved opvarmning.

OPVARMNINGS PSYKISKE EFFEKT

Den psykiske effekt ved opvarmning er rigtig stor, især når man når op i rækkerne og man bliver mere fokuseret på ens sport. Dagens andre gøremål skubbes ud af verdenen, og der fokuseres kun på selve løbet, eller selve springet osv.

Opvarmning er en meget vigtig ting, HVIS du vil yde dit optimale. Opvarmning kan udføres i forskellige sværhedsgrader og bør tilpasses sportsgrenen. Det nytter ikke noget at du står og svinger med armene, hvis du skal til at løbe 3000m, så burde du måske løbe lidt i stedet for. Det hjælper heller ikke meget at løbe 5km for at forbedre din max i bænkpres – det giver sig selv.

Er der noget væsentligt jeg mangler, så skriv endelig en kommentar!

Læs også Væske under løb

Share

Comments

  1. I drop a comment when I like a article on a site or if I have something to contribute to the discussion. It’s caused by the fire displayed in the post I read.
    And on this article Opvarmning er vigtigt.
    I was moved enough to drop a thought :) I actually do have a few questions for you
    if it’s allright. Could it be just me or does it seem
    like some of these responses look like written by
    brain dead visitors? :-P And, if you are posting at additional places, I would like to follow everything new you have to post.
    Would you make a list every one of your public
    pages like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

  2. Hi there to every , as I am truly keen of reading this webpage’s
    post to be updated on a regular basis. It contains good data.

  3. Right here is the perfect website for anyone who wishes to find out about this
    topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with
    you (not that I actually will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic
    that has been discussed for ages. Excellent stuff, just great!

  4. This is the right blog for anyone who wishes to find out about
    this topic. You understand so much its almost tough to argue with you
    (not that I personally would want to…HaHa).
    You definitely put a brand new spin on a topic which has been written about for many
    years. Great stuff, just great!

  5. I must thank you for the efforts you have put in penning
    this blog. I really hope to check out the same high-grade content
    by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has motivated
    me to get my own website now ;)

  6. Hello to all, since I am actually keen of reading this web site’s
    post to be updated on a regular basis. It
    consists of good data.

Speak Your Mind

*