Optimering af din løbetræning (del 3)

Denne artikel handler om hvordan du kan optimere din løbetræning. Mange løbere begår nogle grundlæggende fejl, hvilket mindsker udbyttet af deres træning. Start eventuelt med at læse Optimering af din løbetræning (1 af 3)

 

6) FEJL: DU HAR FORBI FOR KONKURRENCELØB / MOTIONSLØB

Du ville frygtelig gerne løbe mere motionsløb. At løbe et maraton eller et 5km løb, burde ikke føles som en gåtur i parken, men det behøver ikke være en smertefuld oplevelse. Problemet er, at mange løbere ikke træner deres krop eller psyke til disse udfordringer.

I begyndelsen af et løb, alt føles godt: du er fyldt med energi og har fået adrenalin-”chok” af tanken om det løb du deltager i i dag. Men efter de første par kilometer, bliver det hårdere at holde tempoet, og derfor sænker du tempoet (med mindre du anvender et konkurrencespecifikt træningsprogram). For at træne til et 5km løb, bør du træne i 6-8 uger med ugentlige sektioner af kortere intervaller (400-800meter), i et tempo, der er en smule hurtigere end dit 5km konkurrencetempo. Ved at have gennemført intervaller med højt tempo, vil kroppen også føle 5km tempoet lettere.

Simple ændringer

Undersøg dit udvalgte motionsløb i mindste detalje. Ikke kun distancen, men også hvordan du skal tilpasse din træning i forhold til ruten: er det bakker på ruten, og hvis, ligger de tidligt eller sent i løbet? Hvilken form for underlag løbes der på? Hvornår på dagen er løbet? Ud fra disse oplysninger kan du tilpasse din træning, sådan at du præstere dit bedste løb. Ha en nogenlunde strategi til løbet. Udregn dit tempo, og planlæg hvilke tider du skal have efter 1/3 af ruten og 2/3 af ruten. Ha en alternativ plan. Selvom du føler du har styr på din form, er det altid godt med en plan b. Vejret kan bl.a. have stor betydning for din sluttid for motionsløbet / konkurrenceløbet.

 

7) FEJL: DU ER RACE-O-MAN

Er der et 5km løb, bakke løb, triathlon, adventurerace eller marathon inden for 150km står du klar på startlinjen. Det er egentlig fint nok, med mindre du forventer toppræstationer ved hvert arrangement. Du kan ikke slå din rekord uge efter uge – eller måske kan du de første par uger du løber, men efter lang tids træning, er det nødvendigt at holde fokus på nogle færre løb årligt. Når man et vis niveau, vil man forsøge at toppe 2-3 gange årligt, og ikke 52 gange. Dine løb bliver altså nærmere træning end konkurrence, hvorfor hele formålet falder lidt.

Simple ændringer

Når du beslutter hvilke løb du vil deltage i i løbet af året, skal du sørge for at disse ligger så langt fra hinanden. Du kan eventuelt deltage i et løb om foråret, hvor du tester vintertræningen, og så et vigtigt løb i efteråret, hvor du sætter PR. Du kan også prøve at løbe et hårdt 10km løb et par uger inden du deltager i et halvmaraton, hvor du vil toppe. Du vil føle dig bedre forberedt.

Vil du være bedre til løb? Læs: Den bedste intervaltræning

Share

Comments

  1. Optimering af løbetræning Piece of writing writing is also a fun, if you be familiar with after that you can write otherwise it is difficult to write.
    michael koors http://winningedge.net.au/_faq/Michael.asp

  2. Since the YouTube video clips are posted here same like I also embed YouTube video code at my own site Optimering af løbetræning , for the reason that it is straightforward to take embedded code.
    oakley women http://hetronic.com.au/TRANSMITTERS/MINI/OakleyWomen.asp

  3. The individual might also struggle with swelling and also
    irritation at the base of the feet.

  4. 鑑賞 時間とエネルギー、あなたの中に入れウェブサイトと詳細情報あなた提供。それはだ素晴らしい 古い 再ハッシュをそれは同じではありませんしながら、たまにブ​​ログに出くわすします。 ファンタスティック読んでください!あなたのサイトと私は含むだ|私は、ブックマークを保存た事があるRSSが私のGoogleアカウントに供給する。
    国内即発 質屋新品ショルダー http://derbildungsblog.de

  5. 私は本当にだウェブサイトのブログあなたのデザインとレイアウトを楽しんで。私はここに来て、より頻繁に訪問するために|それはずっと楽しい楽しいになり目には非常に簡単です。あなたのテーマを作成するために| 開発者デザイナーあなたが雇うましたか? 優秀働きます!
    国内即発 限定セール中!定番 http://nymonarch.com

  6. あなたがしている非常に 役立つ サイト; ことができませんでした屋ずにそれを作ります!
    国内即発 中古新作人気激安 http://paginas.in

  7. 私は絶対、このライトアップと上のスポット の注目サイトは} {多くを必要とします。私でしょう、より多くのためのおかげで| 再び戻っ 情報!
    国内即発 新作最低price http://www.cizginakis.com

  8. ウェブサイトこのの話題に 私の父に感謝のおかげで、このブログ 注目すべき素晴らしい 実際です。
    国内即発 再値下げ http://www.tecas.gr

  9. のためにあなたに感謝し、私が必要 素晴らしい読み! I 絶対それ| |すべてののビットの少しを 楽しん愛さ。あなたは 見に 新しいものあなたポスト…
    国内即発 100%新品セールス中 http://tunnelingonline.com

  10. マグニ人、あなたからの商品。の前に自分のものを理解し、| 私が持っている私がした 君がいる ただあまりに 素晴らしい。私は本当に何あなたが持っているのようにここで取得、本当にどのような、あなたがそれを言うする方法 。 楽しく面白いとあなたはまだの世話をするためのケアあなたはそれ作るそれを維持します。私はことができない あなたからの読み込みを待ちます。 素晴らしい ウェブサイト |これは本当に実際です。
    人気新作 国内即発 http://gastrocny.com

  11. 何データ未曖昧とのpreservenessのについて 知識 予測できません 感情。
    国内即発 最新激安発売店 http://fraikin.cz

Speak Your Mind

*