Myter om styrketræning

Denne korte artikel beretter om nogle få, men faktisk sjove myter, der er i manges hoveder. Læs med, måske bliver du klogere.

 

KVINDER DER STYRKETRÆNER, KOMMER TIL AT LIGNE MÆND

Rigtig mange, og også alt for mange kvinder, undgår fitnesscenteret med vægtene i frygten for at komme til at ligne disse enormt store mænd, hvis blodårer nærmest sprænger inde i musklernemyter-styrketrc3a6ning1, men bare rolig. For det første så tager det meget lang tid førend at man bliver så stor som beskrevet. Og desuden, så udskiller kvinder ikke de samme mængder af de mandlige kønshormoner, hvorfor de ikke har lige så nemt ved at forøge deres muskelmasse. Det eneste der egentligt kan ske, og som jo egentlig er meget godt, er at du som kvinde, styrker dit nervesystem, balance og koordination, hvilket jo ikke er helt dårligt. Desuden bliver du nok også lidt stærkere, men størrelsesmæssigt vil man ikke kunne se forskel, end ikke efter mange måneders træning.

HAR DU MEGET FEDT PÅ MAVEN, SKAL DU LAVE MAVEBØJNINGER

Det er hørt så mange gange, og hver gang jeg hører en ny en sige det nede i fitnesscenteret, får jeg helt ondt af vedkommende. Det er ikke muligt at punktforbrænde fedt. Fedt mobiliseres ud i blodbanen, og det har ingen indflydelse hvilken muskelgruppe du træner. Hvis du vil af med fedtet på maven, skal du sænke din fedtprocent, hvilket ikke altid er lige nemt.

HVIS MAN VIL HAVE STORE MUSKLER, ER DET GODT AT HAVE MEGET FEDT PÅ KROPPEN

Denne fitnessmyte, er nok sjoveste. Strukturen i fedt minder langt fra om den i protein som musklerne består af, og derfor er det altså først og fremmest komplet umuligt at omdanne fedt til muskler. Dernæst ligger der også myten om at meget fedt giver store muskler, hvilket heller ikke er sandt. Jo mere fedt du har på kroppen, desto mere skal du bære rundt på dagligt, men det betyder kun at du derved på forhånd måske nok har lidt mere muskelmasse end din kammerat på 60kg. Dog vil din kammerat, hvis han spiser fornuftigt efter at tage på i muskelmasse, formodentligt være den af Jer to der tager mest på i muskelmasse i procent. Ens muskelmasse øges bedst, ved en fedtprocent på 10 og lige der under. Mere om fedt og fedtforbrænding? Læs her om fedt, fedttyper og fedtforbrænding

Share

Comments

  1. Hej Jens Jakob.

    Jeg har hørt noget om at hvis man styrketræner med vægte når man ikke er fuldt udvokset går det ud over ens vækst så man aldrig bliver fuldt udvokset. Har det hold i virkeligheden?

    Mvh. Q.

  2. Hej hej

    Nej, det har ikke hold i virkeligheden. Jeg har ikke lige en reference på stående fod, men jeg ved, at for omkring et års tiden siden, blev det konstateret at vægttræning ikke havde nogen indflydelse på graden af “udvoksenhed”. Du kan roligt styrketræning selvom du måske kun er 15 eller hvad ved jeg.
    Dog sørg for at undgå meget tunge vægte

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.