Muskeludholdenhed – alle fordelene

Denne meget beskrivende artikel om muskeludholdenhed givet en fysiologisk forklaring på netop begrebet muskeludholdenhed. Der er nemlig flere misforståelser hvad angår begrebet, og derfor tænkte jeg at denne artikel ville være relevant

Når kroppen arbejder, bruger den energi i form af ATP (adenosintrifosfat). Arbejder kroppen hårdt, vil kroppens muskler under sammentrækninger (kontraktioner) blokere for blodgennemstrømningen. Når denne blokering sker, vil blodtilførslen til den arbejdende muskel selvfølgelig formindskes. Mindre blod betyder mindre ilt. Ingen ilt medfører en ophobning af mælkesyre og andre affaldsstoffer. Mælkesyren nedsætter kroppens musklers pH-værdi pga. syre-base-reaktionen. Når affaldsstofferne ikke fjernes, trættes den arbejde muskel.

Træning af muskeludholdenhed

Muskeludholdenhed kan selvfølgelig trænes. Man træner altså kroppen til at tolerere ophobning af affaldsstoffer som mælkesyre og H+. Når man træner muskeludholdendhed, sker der nogle ting i kroppen. Disse ændringer minder tilnærmelsesvis om ændringerne ved træning af den anaerobe kapacitet.

Forskellen på muskeludholdenhedstræning og træning af den anaerobe kapacitet er ikke ekstrem betydelig, men alligevel er der en forskel. Både træning af den anaerobe kapacitet og muskeludholdenhedstræning træner evnen til at arbejde anaerobt. Nu lyder det jo lidt underligt. Men for at skære det ud i pap, kan man sige at muskeludholdenhed er en del af anaerob træning. Og ved anaerob træning forbedres kroppens evne til at tolerere store koncentrationer af affaldsstoffer. Men hvor er forskellen så? Jo, ved anaerob arbejde trænes store muskelgrupper (benene). Ved muskeludholdenhedstræning trænes små forskellige muskelgrupper som armbøjeren (m. biceps brachialis), armstrækkeren (m. triceps brachialis), skuldermusklen (m. deltoideus) osv.

Ved muskeludholdenhed trænes med 50% af 1 RM (repetition max – altså den belastning du kan udføre netop 1 gang) eller lavere.

Ved muskeludholdenhed trænes den enkelte muskels evne til at gennemføre mange kontraktioner – der arbejdes intensivt i lang tid.

Fandt du denne artikel interessant? Hvis ja, så anbefaler vi dig at læse følgende artikler også:

Udholdenhed – om den fysiologisk udholdenhed

Eksplosiv styrke – eksplosiv styrke er noget alle vil ha, men hvordan får du det?

Share

Comments

  1. Meget beskrivende.. arg

  2. glem det, det her lugter

  3. sut min picasso
     

  4. diller, reynir elsker sine regnorme

  5. 提供品質ベース 記事 Muskeludholdenhed 、私はこのウェブサイト 追加 情報、ウェブサイト、ウェブページ他があるこの 観光情報?
    MCM 長財布 http://www.nrcint.com/mcm.html

  6. Undeniably imagine that that you stated. Your favorite justification seemed to
    be at the web the easiest factor tto bear in mind of.
    I say to you, I certainlyy gett irked even as
    people consider worries that they just don’t know about.
    You controlled too hit the nail upon the highest aand also defined out the enttire
    thing with no need side effectt , other people could take a signal.
    Will likely be again to get more. Thank you

  7. God artikel, hjalp meget

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.