Muskeltemperatur og præstationsniveau

Du ved formodentlig at en øget muskeltemperatur øger præstationen, og hvis ikke så ved du det nu. Denne artikel går i dybden med sammenhængen mellem præstationsniveau og muskeltemperatur.

TEMPERATUR OG ENZYMER

Mennesker er dyr, og alle dyr ønsker at holde en konstant kropstemperatur. Men hvorfor vil kroppen have denne konstante temperatur? Jo det skyldes simpelthen, at enzymerne i kroppen arbejder bedst ved en konstant og jævn temperatur. Enzymerne i kroppen kan ikke arbejde ved temperaturer højere end 42-44 grader, og bliver temperaturen for lav, er effekten af arbejdet mindsket gevaldigt. For at opretholde temperaturen, har mennesket nogle forskellige mekanismer, der kan regulere temperaturen.

FYSISK AKTIVITET OG VARME

Korrekt! Temperaturen i kroppen stiger under fysisk aktivitet. Det der skaber den forøgede varme er muskelarbejdet. Idet muskelarbejdet frigør energi, vil noget varme opstå. Den perfekte atletiske krop (kan ikke skabes) har ingen varmeafgivelse. Dermed mener jeg, at det egentlig ikke er en god ting at vi bruger energi på varme – det ville jo være bedre hvis vi kunne bruge energien på at bevæge os, men sådan er det ikke for alt varmefrigørelsen. Eksempelvis bruges 75 % af energiproduktionen ved cykling til varme.

OPVARMNING

Opvarmning er en fordel ved enhver sportsgren. Tæller billard og skak med, så må jeg indrømme, at opvarmningens effekt måske mindskes en smule i forhold til udbyttet. Forresten, så kan du, hvis du klikker her: Opvarmning er hammer vigtigt, læse om vigtigheden af opvarmning. Nå, men til sagen.

En opvarmet krop øger enzymernes aktivitet, og det medfører at kroppens kemiske reaktioner øges. Det er vigtigt! Præstationen øges.

Du er simpelthen så heldig, fordi jeg har fundet en graf som du kan se, der viser tiden for en sprint på en cykel. Der har været omkring 60 personer der skulle cykle en given distance så hurtigt som muligt. Nogle personer varmede meget op, mens andre gjorde mindre ud af det.

muskeltemperatur-og-prc3a6stationsniveau

Det figuren så viser, er selvfølgelig at opvarmning øger præstationen. For personer med en muskeltemperatur på 37 grader, tog spurten ca. 13,8 sekunder, og for personer med en muskeltemperatur på 40 grader, tog spurten ca. 12 sekunder. Det må siges at være en forskel der vil noget. Jeg skal lynhurtigt gøre opmærksom på, at opvarmning også er en fordel for længevarende sportsgrene, dog falder vigtigheden med tiden for den aktuelle sportspræstation. Her tænker jeg på maratonløb. Det kan endda være en ulempe at varme for meget op til et maratonløb, da væsketabet da vil øges, og det ønsker du vel nok ikke. Klik på linket for at læse om: Væske under løb

Share

Comments

  1. Lasse says:

    Hvilket studie stammer den fine graf fra. Det kunne jeg rigtig godt bruge i min undervisning

  2. I’m impressed, I must say. Rarely do I come across a blog
    that’s both educative and amusing, and without a doubt, you have hit the nail
    on the head. The problem is something which too few people are speaking intelligently about.
    I am very happy that I came across this during my hunt for something concerning this.

  3. I was extremely pleased to find this site. I wanted to thank you for ones time
    due to this fantastic read!! I definitely enjoyed every little
    bit of it and i also have you book marked to check out new information in your web site.

Speak Your Mind

*