Kortisol: stresshormonet over alle stresshormoner!

Her er en artikel om kortisol og stress. Kortisol er, som overskriften antyder, et stresshormon. Det nedbryder muskler, og spiller tonsvis af roller i kroppen. Stress øger kortisolkoncentrationen hvilket medfører forhøjet blodtryk hvilket medfører at du dør. Så hold dit kortisolniveau nede.

Stress får kortisolniveauet til at gå op. Men det er ikke ensbetydende med, at kortisol kun er en dårlig ting at have høje koncentrationer af. Nej kortisol har også positive virkninger. Det afhænger af hvor stor en andel kortisolhormonet udgør, og hvor længe det befinder sig i store koncentrationer. Generelt kan man sige, at kortisol vender til den negative virkning, når koncentrationen er for stor, eller hvis niveauet generelt er for højt.

Jeg har tidligere skrevet en artikel om kortisol, hvor jeg kommer ind på muskeltab i forbindelse med kortisol.

Stress af – e-bog og hypnose mod din stress

Hvad gør kortisol i kroppen?

Hormonet kortisol har flere essentielle funktioner i kroppen. Helt centralt er reguleringen af kroppens metabolisme af glukose, protein og frie fedtceller. Kortisols reelle funktion relateres også til kontrol af humør, det at have det godt, immunforsvar, blodtryk, og vedligeholdelse af kngoler, muskler og skind, samt andre organer.

Under stress styrer kortisol blodtrykket og begrænser betændelse. Uheldigvis sker der det for mange, at responsen fra hormonet bliver for stor.

Kortisol i løbet af dagen

I løbet af dagen ændres dit kortisolniveau. Kroppen er temmelig god til at regulere koncentrationerne af kortisol (dog ikke altid – for mere information, læs kilden). Kortisolkoncentrationerne er størst om morgenen 6.00-8.00 og mindst omkring 14.00. Se figur.

Dog kan stress i hverdagen vende op og ned på kortisols rytme. Man kan ved stress opnå kortisolkoncentrationer op til 15 gange det normale. Og det er et problem! Hvorfor? Fordi dit blodtryk stiger væsentligt, knogletætheden mindskes osv. Stress er efterhånden et stort problem i Danmark, og derfor er det blandt andet blevet mere udbredt at forsøge at opnå indre ro gennem mindfulness.

Har du over længere tid haft konstant nattearbejde (dvs. næsten hver dag i mindst 1 år), vil din rytme være forskubbet.

Kilde: The Cortisol Connection: Why Stress Makes You Fat and Ruins Your Health af Shawn Talbott



Share

Speak Your Mind

*