Intervaltræning uge 6 22/06-2009

I dag skulle der være knald på. Jeg skulle prøve en lidt hårdere form for intervaltræning. Læs hvordan træningen gik

DAGENS TRÆNING

3,8km opvarmning (4:28min/km)

10 x 400m p. 1 min

10 min pause

8 x 200m p. 1,25 min

3,4km afluntning (4:38min/km)

KOMMENTARER

Som du nok kan se, var dagens intervaltræning utrolig hård. Først 10x400m til næsten total udmattelse, og derefter en pause på 10min inkl. 400m gang/jog, hvorefter jeg sluttede af med 8x200m. Der var virkelig knald på, hvilket var meget lækkert efter en lang restitutionsuge.

Opvarmning gik måske endda lige en tand for hurtigt må man sige. Skal gerne ligge på 4:40, men 12s hurtigere pr km, er simpelthen lidt for hurtigt. Ikke godt nok.

Nå. Intervallerne. Det var varmt uden for, men igennem dem, det skulle jeg jo, og det blev med glæde. Tiderne for intervalløbene:

  • 1:20 – 1:18 – 1:18 – 1:16 – 1:17 – 1:16 – 1:17 – 1:16 – 1:19 – 1:16
  • 0:35 – 0:34 – 0:33 – 0:31 – 0:31 – 0:33 – 0:32 – 0:33

Hvis vi først ser på tiderne til 400m løb, så var gennemsnittet 1:17,3 og jeg løb deraf + 3sek/-1sekund, så jeg har lagt fint stabilt.

Dog skete der ved 5. Interval det, at jeg fik en flue i øjet efter 100m, og kæmpede mig gennem de sidste 300m med fluen i øjet og en arm der konstant forsøgte at få fluen ud, men forgæves. Løb 20m med øjet lukket meget kraftigt, så 20m hvor jeg forsøgte at få den ud, men stoppe? Nej nej. Skulle da igennem. Var ret udmattet efter de 400m, og det har måske nok taget noget af krafterne på næste interval, som ellers blevet løbet hurtigere end gennemsnittet.

Efter 400m intervallerne var jeg godt smadret. Sad lidt ned og gik lidt rundt. Efter 4min luntede jeg en omgang og fik lidt vand, og så gjorde jeg mig ellers klar igen. Var jo næsten helt frisk igen.

Lagde tilsyneladende alt for let ud, til trods for at det føltes som om jeg fløj hen over jorden. Det er virkelig en lækker følelse at løbe 200m intervaller, fordi der kan man virkelig få noget speed på. I gennemsnit løb jeg 32,75, hvilket svarer til 22km/t. Jeg skal lige love for, at det blev en øget koncentration af laktat i musklerne. Skulle tage 8-10 styks, men nøjedes med 8. Tiderne illustrerer også hvilken vej det ellers havde gået.

Tak fordi du læste med. Måske kan det give lidt inspiration til din træning. Ved at holde 10 minutters pause, kan man opnå 2x intervaltræning nærmest. Normalt ville jeg kun løbe 10x400m, men får altså lige 8x200m oveni, hvilket betyder meget og gør en forskel.

Læs videre på mit Træningsprojekt Natløb

 

Share

Speak Your Mind

*