Intervaltræning uge 3 01/06-2009

Efter en dejlig dag med solskin blev det tid til dagens intervaltræning. 9 ud af 10 stjerner her fra

Som sagt bød dagens træning på intervaller. Og hårde det blev det.

DAGENS TRÆNING

3,8km opvarmning (4:35min/km)

3* (800m – 400m – 200m pause: 2min og 1min) Seriepause: 1min + 200m jog + 3min

4,2km afluntning (4:48min/km)

KOMMENTARER

Efter en lang dag ude i solen og ved stranden i det dejlige vejr, blev det tid til dagens træning. Jeg kunne jo ikke bare dase hele dagen væk ved stranden med kæresten. Tog hjem fra stranden og fik løbeskoene på. OBS: Jeg har fået købt nye konkurrence løbesko, og du kan tro de er fede. Rigtig flotte er de. Købte Asics DS Racer 7, samme som jeg havde før, blot i en ny og lidt mere neutral farve (tidligere model var skrigende grøn). I øvrigt er jeg i gang med at skrive en artikel om købet af dem – den kan du glæde dig til. Nå sidespring.

Opvarmningen gik faktisk fint, eller det vil sige, at jeg følte jeg løb godt, men som du nok kan se, løb jeg alt for hurtigt. Min opvarmning skal gerne ligge omkring de 4:45-5:00. Bliver den 5:05, er det ingen skade, men føler mig så dum når jeg løber “sååå” langsomt – det er jo under 12km/t. I øvrigt er den hastighed man løber mest optimalt ved for mænd omkring 13,3 km/t. For kvinder er det 10,x – kan ikke huske det præcise tal. Nå sidespring igen. Nå tiderne skriver jeg lige som 3 serier, selvom jeg under Dagens Træning har skrevet det som en serie, men lidt uoverskueligt ellers:

  • 1. Serie: 2:39 – 1:15 – 0:35
  • 2. Serie: 2:37 – 1:14 – 0:33
  • 3. Serie: 2:34 – 1:11 – 0:31

Om jeg følte jeg løb godt? Ja det kan du tro. Det gode ved denne intervaltræning er, at man har tre serier først og fremmest. Hver serie består af 800m + 2min pause + 400m + 1 min pause + 200m. Dernæst holder jeg 1 minuts pause efterfulgt af 200m jog og så lige 3 minutters pause oveni for at blive godt frisk til næste serie. Det næste som er godt, er at man går fra 800m til 400m til 200m. Man halverer altså distancen for hver gang. Det gør løbet meget overskueligt og ligetil. Har man løbet de 800m, er der jo kun 1½ omgang tilbage, og det er da lige til at overskue. Man kan virkelig komme til at løbe stærkt, og alligevel ramte jeg ikke plet i tempoet fra start. Troede ellers at 2:40 på 800m og 1:15 på 400m og 0:36 på 200m ville være passende, men det var åbenbart undervurderet. Det skal jeg nu ikke være ked af. Men som du nok kan se, løber jeg i hvert eneste interval hurtigere. Sådan burde det ikke være. Fra 1. Serie til 3. Serie forbedrer jeg mig faktisk med næsten 5 %. Det er lidt for meget. Men alligevel en god træning hvor jeg virkelig blev udmattet.

Afluntningen gik også fint, tog 4,2km ruten da det var langs vandet og det var jo så lækkert. Tak fordi du læste med! Så er det vidst din tur til at komme ud at løbe, med mindre du har været ude?

Læs her hvordan næste Testløb gik

Share

Speak Your Mind

*