Intervaltræning uge 2 27/05-2009

Dette er så 5. træning ud af i alt ca. 40 træningspas i Træningsprojekt Natløb. Er du først begyndt at følge med nu, vil jeg foreslå dig at starte med at læse artiklen “Træningsprojekt Natløb”, der indledende skriver lidt om hvad projektet går ud på.

Dagens intervaltræning stod på 5x 1000m. Et meget traditionelt intervaltræningspas, der anvendes af mange store klubber. 5x 1000m er godt på mange måder, og det er et udmærket intervalpas til at “teste” formen af på. Har du dine tider på 1000m intervaller, kan du nemmere sammenligne og estimere tider på senere intervalpas.

DAGENS TRÆNING

3,6km opvarmning (4:42min/km)

5x 1000m med pause på 3min

4,2km afluntning (4:51min/km)

KOMMENTARER

Inden dagens træning var jeg ikke helt oplagt. Jeg forsøgte at motivere mig selv gennem positive ord og det hjalp også. Jeg udregnede mit estimerede intervalpace til at skulle ligge omkring 3:30-3:35min/km, hvilket ville svare til 42min/200m hvis 3:30min/km og 1 sekund langsommere pr 200m hvis jeg skulle ramme 3:35. Viden lå på hele 11m/s med vindstød op til 16m/s så valgte at gå efter de 3:35min/km.

Opvarmningen var skod! Rent ud sagt, og faktisk også bogstavelig talt noget lort. Efter de 3km standardopvarmning skulle jeg lidt på wc, men tænkte det ikke var så slemt så tog lige et stigningsløb og lidt lunteri på i alt en omgang, men det viste sig altså, at jeg SKULLE på toilet, og NEJ jeg havde intet valg. Af sted måtte jeg, og det var selvfølgelig lidt træls. Men derefter gik det egentlig meget godt. Tiderne for intervallerne ser du her:

  • 1. Serie: 3:35, 3:30, 3:30, 3:31, 3:28

Som jeg nævnte, ville jeg forsøge at løbe 3:35 min/km hvilket jeg ramte meget godt i første interval, men eftersom jeg følte jeg kunne mere, justerede jeg tempoet en anelse, og syntes jeg ramte rigtig godt med 3:30 min/km. Det var utrolig hårdt fra 600m-1000m i de fleste intervalpas, så det kunne ikke være bedre. Dejligt med 3 minutters pause, så der kunne lægges vægt på det enkelte interval frem for træningen som helhed – det kan somme tider virke lidt uoverskueligt. Overordnet set, en rigtig god træning! Grunden til at jeg tog så lang en afluntning skyldtes at jeg lige var i humør til det, og så skal jeg da ikke holde mig fra det – det skader jo ikke!

Læs her om den næste træning af tempoløb

Share

Speak Your Mind

*