Drømmekroppen (del 2)

Denne artikel er en opfølgning af “Drømmekroppen? (1 af 2)”. Del 2 kommer ind på om det overhovedet kan betale sig at købe kosttilskud der er markedsført som “varmefrembringende virkning”, hvad termisk virkning af fødevarer er, og hvordan du på fornuftig vis kan tabe dig

 

 

HVAD MED FEDTFORBRÆNDENDE KOSTTILSKUD?

Mange kosttilskud markedsføres som ” varmefrembringende virkning” og de hævder at øge metabolismen og brænde fedt. Disse stoffer, som fx ThermaPower, ECA Stack (Læs her en artikel om ECA Stack) og Metabolife som alle indeholder ephedra og koffein, har nogle stimulerende virkninger. De kan øge hjertefrekvensen, blodtrykket samt metabolismen en smule. Men ser man i det store aspekt, er deres virkning forholdsvis lille, og mange af produkterne kan forårsage alvorlige sundhedsproblemer. Der eksisterer ikke nogen magisk pille, der kan smide det ene kilo efter det andet uden nogen livslang justering i kost- og motionsvaner. Hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det det sikkert også.

TERMISK VIRKNING AF FØDEVARER

Termisk virkning af mad er den mængde kalorier det “koster” at fordøje, absorbere, transportere og lagre næringsstoffer i kroppen. Hver gang du spiser, vil dit hvilestofskifte gå lidt op og ned i og med at fødevarerne skal optages – de metabolske aktiviteter regulerer basalstofskiftet. Dette er årsagen til, at du er i stand til at holde en pænere vægt ved højere stofskifte, altså hvis du spiser mere og hyppigere i løbet af hele dagen, i stedet for at springe morgenmad og frokost over.

I virkeligheden spiller den termiske effekt kun en lille rolle i dit samlede kalorieforbrud (måske 5-10% af dit samlede behov). Men at spise oftere og mindre portioner, vil bestemt ikke skabe den termiske effekt. Hvis der er noget din hjerne og muskler vil sætte pris på, er det at konstant blive forsynes med næringsstoffer i løbet af dagen.

Et interessant forskningsresultat har vist, at den termiske effekt af fødevarer for fede og magre mennesker var forskellig. Det viste sig nemlig, at når magre mennesker indtog et måltid, steg energiforbruget i et stykke tid hvorefter det faldt tilbage til normal igen. Det sjove ved forsøget var, at ved de fede mennesker, var det ikke muligt at se en stigning i energiforbruget. Det at fede mennesker spiser mad, har altså ingen termisk effekt. Det vil altså sige, at hvis en person på 60kg og en på 120kg spiser 100gram fedt, vil den fede tage de 100gram fedt på, hvorimod den magre i forbindelse med den termiske effekt, vil nå at forbrænde 5-10 kalorier inden det er helt optaget.

 

FYSISK AKTIVITET

Fysisk aktivitet omfatter de kalorier du bruger under normale daglige aktiviteter (at gå i skole, børste tænder, snakke osv.) men også de kalorier du bruger når du løber, cdrømmekroppenykler, svømmer, bokser osv. Som du nok ved, er der store udsving i energiforbruget hvad angår valg af aktivitet. Bør du tage trappen frem for elevatoren, cyklen frem for bilen osv. For en normal person afspejler den fysiske aktivitet omkring 25-35% af det daglige energiindtag, men hvis vi har en ekstremist der cykler Tour de France, vil hans tal se meget anderledes ud. Tour de France cyklerne forbrænder omkring 7500kcal dagligt på dage hvor de cykler. Og hvis vi sætter dem til at have et meget højt basalstofskifte på 2500kcal, vil de stadigvæk have 5000kcal til forbrænding under fysisk aktivitet, hvilket svarer til at den fysiske aktivitet udgør 66% af det daglige energiforbrug.
Det nøjagtige antal kalorier du forbrænder under forskellige aktiviteter afhænger af din størrelse, alder, og aktivitetsniveau. Du kan finde diverse tabeller på nettet om hvor meget du forbrænder ved de forskellige aktiviteter, det er ikke noget jeg vil komme alt for meget ind på – de andre hjemmesider skal jo også have noget at skrive om.

 

VIL DU TABE DIG?

Den absolut eneste måde hvorpå du kan tabe dig er, er ved at være i kalorieunderskud. Et halvt kilo fedt er lig med 3500 kalorier.  Så for at tage et halv kilo fedt om ugen, er du nødt til at ligge 250-500 kalorier i underskud dagligt, enten ved at spise mindre, eller ved at lave mere. Naturligvis vil din genetik have indflydelse på, hvor let du har det ved at tabe dig. I en nylig undersøgelse, havde en gruppe forskere givet en forsøgsgruppe 1000 ekstra kalorier hver dag i 8 uger og forskellen i størrelsen varierede fra 1,5kg til 8kg. Forskerne konstaterede, at de der kun havde taget få kilo på, havde forbrændt en del ved termisk energi – varmeenergi. Når du har besluttet dig for, at du vil tabe dig, er det vigtigt at du ikke total stopper med at spise. Sørg for at lig 300 til 500 kalorier i underskud og øg din træningsplan. Du skal ikke tabe dig mere end 1 kg ugentligt. Husk på, at hvis du taber dig 1 kg, er meget af det blot vand. Det er ikke 1 kg fedt.

VIL DU TAGE PÅ?

Det er præcis det omvendte af at tabe sig. Gør præcis det modsatte af, hvad der står i ovenstående tekst. 250 til 500 kcal i overskud dagligt.
Med denne artikel håber jeg, at du blev lidt klogere på hvad energi er. Jeg håber ikke at du blev skuffet over, at jeg ikke tilkendegav den helt magiske formel for den perfekte krop – det er individuelt J

Share

Comments

  1. Hi there everybody, I am sure you will be enjoying here Drømmekroppen by watching these comical video clips.
    banshee mid mc http://toyhaulerscreens.com/outlet/under-armour-purchase-banshee-mid-mc-c-7_689.html

Speak Your Mind

*