Hurtigere løber – skridtlængde eller kadence?

Du har formodentligt overvejet det tidligere. Hvad er min skridtlængde og hvad er min kadence når jeg løber? Kan jeg tage længere skridt og så løbe hurtigere eller hvordan fungerer det med skridtlængde og kadence? Læs med her.

Når det kommer til kadencen inden for løb, viser det sig faktisk at stort set alle eliteløbere løber med omtrent samme løbekadence. Eliteløbernes kadence måles gennemsnitlig til omkring 182 skridt i minuttet. Vi er ikke alle eliteløbere, selvom de fleste af os formodentlig gerne ville være det. Det interessante er, at faktisk viser det sig, at nybegyndere løber med noget lavere løbekadence end eliteløbere. Her snakker vi helt op til 25-30 skridt i minuttet mindre.

Tilbage til nybegynderne. I og med at der tages færre skridt i minuttet, vil tiden i luften også forøges. Og da man som nybegynder ikke er eliteløber, springer man derfor automatisk højere op i luften ved hvert skridt. Det medfører logisk nok, at belastningen ved landingen øges kraftigt. Dette er meget interessant, netop da de fleste løbeskader sker i selve landingsfasen.

TRÆNING AF SKRIDTLÆNGDE OG KADENCE

Det interessante er, at man kan altså blive en hurtigere løber ved at tage flere skridt, eller tage længere skridt. Men det er ikke noget jeg vil anbefale at du decideKadence og skridtlængderet træner. Du skal ikke løbe, hvor du konstant tænker på at tage lange skridt, fordi så løber man hurtigere. Det er en naturlig balance. MEN, du kan faktisk træne din kadence en anelse. Prøv først og fremmest at få en til at tæl din kadence under løbe. Er den under 180, kan du prøve at forestille dig, at dine ben er som hjul der bare kører rundt og rundt. Det virker for mange.

I øvrigt vil jeg lige hurtigt komme med en bemærkning. Nemlig den, at undersøgelser viser, at man løber absolut hurtigst ved din naturlig kadence og skridtlængde, men det fortæller jo intet om, at du ikke kan flytte din naturlige skridtlængde og din naturlige løbekadence.

Det med at træne skridtlængden og løbekadencen er faktisk lidt svært. Først og fremmest er det dumt at gøre under kvalitetstræning (tempoløb, intervaltræning m.m.). Dernæst er det svært, at tage flere skridt, men løbe i samme tempo. Som regel hænger det jo sådan sammen, at jo flere skridt i minuttet, desto hurtigere. Det skal du ikke. Træn derfor din skridtlænge og din løbekadence ved dine rolige løbeture, og hold dem rolige!

Men har du mod på det, kan du give det et forsøg

Vil du optimere din løbetræning yderligere? Artiklen Grundlæggende intervaltræning – guide til intervaltræning! anbefales herfra. Er du til intervaltræning og hurtig fremgang, skal du næsten også læse: Den bedste intervaltræning

Share

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.