Ginseng som kosttilskud – det bør du vide!

Ginseng - GerimaxJeg har flere gange tænkt over om ginseng som kosttilskud virkelig virker. Tit føler jeg mig træt og uoplagt – mon ikke de fleste kender det? Jeg har bare ikke vidst hvilket produkt jeg skulle kaste mig over, da der er mange udbydere på markedet og betydelig prisforskel. Derfor har jeg undersøgt Ginseng lidt nærmere, da det jo påstår at kunne virke opkvikkende.

Kosttilskud er i dag populært blandt danskerne, og ginseng er et af de mest populære produkter. Nogle gange er der lidt forvirring omkring, hvorvidt et produkt er et kosttilskud eller et naturlægemiddel. For at et produkt kan markedsføres som kosttilskud skal det indeholde vitaminer og/eller mineraler, eller andre stoffer i en mængde der er stor nok til at påvirke kroppen fysiologisk og/eller ernæringsmæssigt. Det skal derudover være anført på pakken hvis det er et kosttilskud.

Hvad er ginseng?
Ægte ginseng (Panax ginseng) er en plante, der vokser i lyse løvskove på den bedste jord. Den vokser i Østasien og Nordamerika. Planten blev fundet for mere end 4000 år siden, og det er plantens rod, der anvendes medicinsk. Panax Ginseng, som også går under navnet C.A. Meyer eller koreansk ginseng, er den mest solgte og kendte ginseng på verdensmarkedet. Eksperter anser den for at være den mest effektive variant. Det er vigtigt at adskille Panax Ginseng fra andre ginsengefterligninger, for eksempel russisk rod (sibirisk ginseng), som er en helt anden type ginseng.

Det skal du kigge efter
Der er stor forskel på indholdet af ginseng i de forskellige produkter på markedet, og de angives endda på forskellige måder:

• Mængden af ginsengrod
• Mængden af standardiseret ginsengekstrakt
• Mængden af ginsenosider

Det der bedst angiver styrken af kosttilskuddet er mængden af ginsenosider, da det er det, som giver ginseng dens energi- og koncentrationsstyrkende egenskaber. Som tommelfingerregel kan du gå efter følgende tal:

• Indeholder ”Anbefalet daglig dosis” mindst 8 mg ginsenosider er indholdet højt
• Er indholdet på 4-5 mg er mængden middel
• Indeholder produktet mindre end 2 mg ginsenosider pr. anbefalet dagsdosis er det alt for lavt, og du bør ikke investere i produktet

Virker Ginseng?
På baggrund af de tommelfingerregler har jeg for at teste det lidt indtaget Gerimax Daglig Energi. Jeg har taget én tablet dagligt. Jeg valgte det produkt, da det indeholder Panax Ginseng (C.A. Meyer) og en tablet indeholder 8,8 mg ginsenosider. Det indeholder desuden vitaminer og mineraler, og dermed lever produktet op til de ting jeg forud havde undersøgt.

”Gerimax daglig energi” lover overskud og energi som varer hele dagen. Derudover lover det at modvirke træthed, øge koncentrationsevnen samt den fysiske og psykiske præstationsevne. Min første indskydelse var at det næsten lød for godt til at være sandt, men det skulle prøves!

De første par dage synes jeg, at jeg kunne mærke en effekt i form af mere overskud. Desværre løb jeg ind i sygdom, og derfor var det svært at teste produktet ordentligt i den periode. To gange tog jeg ”Gerimax extreme energy” da jeg havde brug for et hurtigt energiboost, og det havde en hurtig effekt – trætheden forsvandt. Efter min sygdomsperiode prøvede jeg med ”Gerimax daglig energi”-pillerne igen, men jeg synes ikke rigtig at kunne mærke effekten mere.

Jeg tror, at det er ret individuelt om man kan mærke effekten af de forskellige produkter. Psyken kan nemt spille ind, og jeg forestiller mig, at hvis man tror på at produktet virker, så kan man også til en vis grænse, mærke øget energi og overskud. Placeboeffekten spiller helt klart en rolle, men hvis det er det der skal til for at have mere energi i en periode, så er det da bestemt et forsøg værd!

Kosttilskud når du tager medicin
Det er vigtigt at pointere, at hvis du tager medicin samtidig med at du tager kosttilskud, kan du risikere at disse præparater påvirker hinanden. Det gør sig blandt andet gældende for koreansk ginseng (Panax ginseng C.A.Meyer). Det kan for eksempel ændre måden du optager, omsætter og udskiller medicinen på, hvilket kan påvirke medicinens virkning. Tal derfor med din læge hvis du tager medicin og overvejer at prøve ginseng.

Share

Comments

  1. Men hvorfor ikke se lidt nærmere på den videnskab der foreligger?

    Dette her tog mig et splitsekund på pubmed.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21091914: Der er muligvis noget at hente ved Gingko biloba

    Her er mere:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12020739
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12895687
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18718180

    Hjemmeafprøvninger med forsøgspersoner n = 1 er jo lige til at lukke op og skide i! Bl.a. pga. placeboeffekten som du nævner.

    “Placeboeffekten spiller helt klart en rolle, men hvis det er det der skal til for at have mere energi i en periode, så er det da bestemt et forsøg værd!”
    Nej, hvis der ikke er nogen effekt udover placeboeffekten er det jo spild af penge!

  2. Benny Goodman says:

    Det kan vist roligt skrrives, at dit forsøg er meget lidt videnskabeligt gennemført – for nu at skrive det særdeles diplomatisk.

    Jeg har svært ved at se, gvad ideen med artiklen er. Du har ikke testet noget som helst, ikke kommet frem til nogen brugbare konklusioner og ikke givet læseren (=mig) noget at arbejde med…!

    Da jeg så artiklen, var jeg så naiv at tro, at endelig var der en, som struktureret og dokumenteret har afprøvet et kendt kost tilskud og efterfølgende givet sine data og erfaringer videre. Det er ikke sket.

    Burde denne artikel i det hele taget været offentliggjort på aktivmotion.dk?

  3. Sacha Hermansen says:

    Hej Benny!
    Tak for din feedback.
    Jeg har ingen steder givet udtryk for at artiklen var videnskabeligt gennemført, jeg skriver netop at jeg ville prøve at teste produktet ud fra de ting jeg havde undersøgt forud omkring Ginseng. Så artiklen skal til dels ses som info om ginseng og hvad man som forbruger skal kigge efter når man skal vælge et produkt. Jeg har ligeledes skrevet en artikel om fiskeolie, fordi det gennem mit virke er tydeligt, at mange danskere ikke aner hvad de skal kigge efter når de skal vælge ét produkt blandt mange.
    Jeg var uheldig at løbe ind i en omgang sygdom i den periode jeg havde mulighed for at teste produktet, hvilket gjorde det svært at vurdere effekten. Sidenhen blev jeg gravid, og valgte selv at holde mig fra alle former for kosttilskud, og kun indtage de ting Sundhedsstyrelsen anbefaler.
    I mine øjne er det desuden ret svært at gennemføre et ordentligt videnskabeligt forsøg om et sådant produkt, og finde frem om der fx er signifikant forskel på effekten af overskud og energi. Lad os sige at der var én gruppe, der fik ginseng, én gruppe, der fik placebo, og så en kontrolgruppe – hvordan/hvad måler man på? Især fordi placebo effekten hos nogle individer spiller en stor rolle, kan det hurtigt give misvisende resultater/bias. Desuden er det jo en subjektiv vurdering, om man føler mere overskud og energi i hverdagen, forbedret koncentration osv. Derudover er der flere parametre, der spiller ind i den forbindelse, fx mængden og kvaliteten af søvn, generelt fysisk og psykisk velbefindende, arbejdsbyrde, kosten osv., som kan variere i den periode, man kunne køre et forsøg over. Du må endelig sige til hvis du har nogle ideer, for det kunne da stadig være interessant at undersøge! Indtil videre kan jeg blot konkludere at man kommer langt med den rette kost, fysisk aktivitet og nok søvn – disse faktorer har givet mig meget energi igennem min graviditet! Håber det var svar nok!
    Hilsen Sacha

  4. Sascha: Har du overhovedet forsøgt at finde nogle studier om ginseng? Jeg må erklære mig meget enig med Benny Goodman.

    Ps. Hvorfor venter min første kommentar stadig på moderation?

  5. Sacha Hermansen says:

    Jens, jeg kan slet ikke se en kommentar fra dig? Men nej, jeg har ikke fundet (nye) studier om ginseng. Jeg må igen referere til at denne artikel bygger på min egen erfaring med produktet samt en kort introduktion til ginseng, for at hjælpe forbrugeren med hvad der skal kigges efter, hvis man prøve sig frem med produktet. Kan godt følge Bennys kritik (nu kan jeg så ikke læse din, blot at du er enig med ham), men så skulle denne artikel have været helt anderledes bygget op, og det var ikke intentionen da jeg blev bedt om at skrive den! I kender selvfølgelig ikke baggrunden for at skrive denne artikel, men den har aldrig været ment som en videnskabelig artikel, som jeg kan forstå at I efterlyser!

  6. Hey Sascha
    Jeg faldt lige over din artikel og blev nysgerrig om du nogensinde fandt noget der virkede for dig?
     
    VJunaid  

  7. Hey SaschaJeg faldt lige over din artikel og blev nysgerrig om du nogensinde fandt noget der virkede for dig? VJunaid  

  8. Det meste af artiklen har du jo ikke en gang selv skrevet, hvorfor har du kopieret det fra en anden persons artikel? Det er da ikke okay, du har ikke engang kilde henvisnknger!
    Du har bare copy past herfra: http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/ginseng_og_andre_kosttilskud/
    Ubruglig artikel og uacceptabelt..

Speak Your Mind

*