Find dit kondital

Dit kondital er et udtryk for din maksimale iltoptagelse – altså din krops maksimale evne til at optage ilt – divideret med din kropsvægt. Men hvordan er det nu lige at man finder frem til sit kondital, hvis man ikke har adgang til et laboratorium, og alt det udstyr der findes i et laboratorium.

Laboratoriumtesten

Det er en test i et laboratorium der giver det mest præcise resultat, når du gerne vil finde dit kondital. Her kan de nemlig måle din maksimale iltoptagelse ved at beregne forskellen mellem den mængde af ilt der er i den luft du puster ud, mens du dyrker en form for træning, og den mængde af ilt, som er i den luft du indånder. På baggrund af det kan man sige hvor mange ml. ilt pr. kilo kropsvægt pr. minut, du er i stand til at optage. Ender det tal på 45, har du altså et kondital på 45. Det er dog de færreste der har adgang til at få lavet sådan en måling.

Alternative måder at finde konditallet på

To-punkts-testen er efterhånden en okay test, hvis du gerne vil finde dit kondital, men ikke har adgang til et laboratorium. Du skal bruge en kondicykel, hvor du har mulighed for at se belastningen i watt og et pulsur eller pulsbælte. Sammenlagt skal du cykle ca. 10 minutter, hvor du undervejs kører med to forskellige belastninger (i watt). Når du har cyklet de første 5 min. indstiller du belastningen, så din puls lægger sig på ca. 120-140 slag i min. Efter yderligere 3-4 min. tilpasser du belastningen, så din puls lægger sig på ca. 150-170 slag i minuttet.

Derefter skal du i gang med at regne… Værdierne du står tilbage med efter testen på cyklen, skal indsættes i denne formel:

(arb2 – arb1) x (puls max – puls2)
————————————– + arb2 = arb max
puls2 – puls1

På den måde har du fundet din maksimale arbejdsbelastning, som du så kan omregne til din maksimale iltoptagelse. Her tager du udgangspunkt i nyttevirkning (23 %), iltens energetiske værdi (21,1 kJ pr. liter ilt) samt hvilestofskiftet (0,25 liter ilt pr. minut). Næste formel ser således sådan ud:

arb max
———— x 60/21100 + 0,25 = VO2 max
0,23

For at omregne din maksimale iltoptagelse til ml ilt pr. minut ganger du tallet med 1000, og dividerer med din vægt i kg. På den måde sidder du tilbage med dit kondital – det kan dog være en god idé at gentage målingerne et par gange.

Når konditallet er afhængigt af din kropsvægt, er det klart at du kan forbedre dit kondital ved alene at tabe dig. Især for dig der løber, er det interessant, da et vægttab jo netop resulterer i, at du skal slæbe rundt på færre kilo, når du løber. Du kan også træne din iltoptagelse gennem træning af løb eller spinning. Konditallet bør dog ikke alene sige noget om din præstation. Det kan nemlig ikke fortælle noget om hvor udholdende du er, og du bør derfor sammenholde tallet med, hvordan du ellers vurderer din præstation.

Læs mere om hvordan man finder sit kondital på Viivaa

Share

Comments

  1. Henning Vinther Rasmussen says:

    Sproglig kommentar:
    Der har desværre bredt sig en uvane med at man henvender sig til læseren direkte med “du”. Det giver et overfladisk og reklameagtigt sprog. Desuden er det misvisende, for i artiklen her er det jo netop en pointe at de færreste ikke har adgang til et laboratorium. Det er altså ikke særligt sandsynligt at den konkrete læser har det. Med andre ord: Man kan måle kondital på den og den måde, men det er ikke særligt sandsynligt at du har adgang til et laboratorium. Man henvender sig til en konkret læser, men det der står, gælder jo for alle. Derfor: SKRIV “MAN” I STEDET FOR “DU”.

Speak Your Mind

*