Fedttab: Ketogenisk diæt/cut – en genvej til succes

Denne artikel handler om et emne jeg interesserer mig ekstrem meget for. En genvej til succes. Læs om hvordan en ketogeinsk diæt fungere, hvad grundelementerne er og hvad ketoner er. Er du ude efter en mere markeret kropsbygning – en kropsfigur hvor alle vil kigge efter dig? Så skulle du prøve en ketogenisk diæt

For dig som læser, virker betegnelsen ketogenisk diæt formentlig fremmed. Ketogenic diet som det hedder på engelsk er en hvilken som helst diæt som får din krop til at producere ketoner i leveren, og derved skifte kroppens metabolisme væk fra glukose og hen imod fedtudnyttelse. Mere specifik kan man sige, at en ketogenisk diæt er en diæt der udelukker kulhydrater fra kosten – eller tilnærmelsesvis. Med tilnærmelsesvis snakker vi mindre end 100g kulhydrater dagligt (jo tættere på nul, desto bedre). Kulhydratindtaget er konstant mens fedt- og proteinindtaget er variablet afhængigt af målet med diæten.Ketogenic_diets_pie

METABOLISME OG KETOGENIC DIET

Ved en normal diæt kører fungerer kroppen på en blanding af kulhydrater, protein og fedt. I det kulhydrater fjernes fra diæten, vil kroppens glykogendepoter hurtigt udtømmes. Deraf vil kroppen finde andre måder at brænde energi. En af disse brændstoffer er frie fedtsyrer. Eksempelvis kan hjernen og nervesystemet ikke fungere ved frie fedtsyrer. Her kommer ketoner ind i billedet.

Ketoner

Ketoner er et biprodukt af den ufuldkomne nedbrydning af frie fedtsyrer i leveren. De fungere som ikke-kulhydrat fedtdrevet energi for hjernen og andre organer der ikke kan bruge fedt som energikilde. Når ketoner bliver produceret i store mængder, vil de akkumulere i blodbanen, hvilket forårsager et metabolisk stadie som kaldes ketosis.

Samtidig falder anvendelsen og produktionen af kulhydrat. Ydermere, som det bedste af det hele, vil tabet af muskel, altså nedbrydning af protein, mindskes – dette kaldes proteinsparing, og er et meget kendt fænomen inden for ketogenisk diæt. Mange der går meget op i deres træning og kost, anvender ketogeniske diæter i et forsøg på at tabe kropsfedt uden at miste muskelmasse.

HORMONER OG KETOGENIC DIET

En ketogenisk diæt forårsager ændringer som beskrevet ovenfor. Disse ændringer er primært sket gennem 2 hormoner, nemlig insulin og glukagon. Insulin er et opbevaringshormon, der har til opgave at flytte næringsstoffer ud af blodet og ind i vævene. Fx: insulin gør at glukose bliver lagret i musklerne som glykogen, og gør at frie fedtceller bliver lagret som triglycerider. Glukagon virker på mange punkter modsat af insulin. Glukagon er et energi-mobiliserende hormon, der aktiverer kroppen til at nedbryde glykogen, specielt i leveren, for at give kroppen det glukose den har brug for.

Når kulhydrater fjernes fra kosten, vil insulinniveauet falde og glukagonniveauet stige. Det resulterer i en øget frigivelse af frie fedtceller  fra fedtceller, og øger forbrændingen af disse frie fedtceller. Den øgede forbrænding af frie fedtceller i leveren er årsagen til produktionen af ketoner og derved også stadiet ketosis. Udover insulin og glukagon deltager også andre hormoner – alle har de til fælles at de hjælper til med ændringen i metabolismen fra forbrændingen af glykogen til frie fedtceller.

TRÆNING OG KETOGENISK DIÆT

Ligesom det er med alle andre ”fedt-tab-diæter”, vil træning øge graden af succes. Men en diæt uden kulhydrat hindre dig i at udøve arbejde med høj intensitet. Det kan lade sig gøre, men det er meget hårdt. Derfor anbefales det, at gå ned i intensitet.

BEMÆRK: Dette har intet med fedtforbrændingszoner at gøre!! ’

Dette var en start på den nye kategori, som jeg har tænkt mig at gøre ”Ketosis”. Jeg synes ketosisfasen er meget interessant, og for mange der kender til den, en ekstrem god måde, at tabe fedt på. Derfor vil jeg gerne dele endnu mere viden omkring emnet med dig.

Kilde: The Ketogenic Diet – A complete guide for the dieter and practitioner af Lyle McDonald

Share

Speak Your Mind

*