Facts og viden om fedt med fysiologisk tilgang

Denne artikel er en opfølgning af Fokus på fedt! Fedt? Fedt! Artiklen kommer ind på fedt funktioner i kroppen, hvad vi kan lære af fedts egenskaber, og hvordan vi kan bruge det. Desuden kommer artiklen ind på sider af fedt, du formodentlig ikke kendte til

En gammel myte siger, at voksne mennesker ikke kan danne nye fedtceller, kun udvide de de har. Du har måske hørt en mindre ekspert udtale sig:

”Man er født med et vis antal fedtceller, man øger antallet af fedtceller i puberteten og det er det. Du danner ikke nye fedtceller når du er fuldvoksen”

Alt i den sætning er sandt med undtagelse af sidste del. Dannelsen af nye fedtceller sker i det de fedtceller du i forvejen når et vis niveau. De er altså fyldte. Når det sker, udskilles signaler, der fortæller kroppen at den skal lave nye celler af preadipocyter.  Preadipocyter er passive celler. De kan sammenlignes med soldater der venter på et signal til at angribe. Når disse signaler udskilles, bliver preadipocyterne til adipocyter. Voila! Nye fedtceller.

Disse nye fedtceller kan nu blive fyldt med mere fedt og faktisk også glukose, men det vil jeg ikke komme mere ind på.

Dannelsen af nye fedtceller er ikke kun et dårligt signal

Selvfølgelig er det ikke fedt med nye fedtceller, men det at du danner nye fedtceller er et tegn på, at din krop fungerer optimalt. Nogle mennesker har svært ved at danne nye fedtceller, og surt for dem, fordi deres inaktive ”soldater” bliver blot lagret i leveren, bugspytskirtlen og andre indre organer.

En gang fed, altid fed!

Hvis der er en eneste grund for atleter til at ikke blive for fedt i første omgang, er dette muligvis svaret:

Hvis dine fedtceller bliver for store, vil din krop danne nye. Og det er nærmest umuligt at komme af med disse nye fedtceller. Det vil altså sige, hvis du en gang er blevet fed, er det meget svært at blive tynd. Man ser fede mennesker tabe sig utrolig meget, men en gang fed, altid fed. Næsten da. Det viser sig, at de holder sig tynde en periode, men da de har så mange fedtceller, bliver de langt hurtigere fede end ”os andre”. Derfor, er det som seriøs styrketræning ikke altid den bedste løsning med store bulks. Det er en god ide, at holde bulk og cut periode nede.

DE FEDE SIDER AF FEDT

Fedt er godt for kroppen af mange årsager. Jeg har allerede nævnt nogle stykker, men jeg har slet ikke nævnt fedt rolle i glukosemetabolisme, blodtryk, appetit og hormon produktion. Af de nævnte, er hormon produktion klart den mest interessante.

Fedt (triglycerider) danner hormoner. Blandt andet hormonet leptin, der har en vigtig indflydelse på din appetit. Triglycerider styrer hormonniveauer, fedtforbrænding og muskeltab, og jeg kunne blive ved.

Hvis vi ser på fedtceller og hormonmetabolisme, er det klart at testosterone bliver til estrogen via et enzym (aromatase). Dette sker i fedtcellerne. Hvis du som mand har et meget fedt på kroppen, betyder det ikke udelukkende, at du har mere estrogen i kroppen, men også mindre testosteron (endnu en grund til ikke at blive for fed). Folk der tager anabole sterode uden at anvende anti-aromatase will øge niveauet af estrogen og derved også i længden øge fedtmængden.

Kortisol (læs her mere om kortisol og muskeltab) er et meget vigtigt hormon, da det transporterer fedtceller via et enzym (11-beta-steroid dehydrogenase). Det viser sig, at aktiviteten af dette enzym er relateret til størrelsen af fedtceller i kroppen.

EN NY VERDEN AF FEDT

Selv om du ikke som sådan kan kontrollere nogle af ovennævnte faktorer, har opdagelsen af dem åbnet en ny dør inden for manipulation af kropssammensætningen.

OPSUMMERING

Efter at du har læst disse to artikler, skulle du meget gerne have et bedre indblik i hvad fedt har at gøre i kroppen. Fedt er ikke kun lagring, det kan rent faktisk bruges til noget.

Efter at du har læst denne artikel, er det meget oplagt at læse artiklen om fedttyper i kroppen

Kilde: The Stubborn Fat Solution af Lyle McDonald

Share

Speak Your Mind

*