Første 10 km. løb vel overstået

Jeg deltog i dag i mit første 10 km. motionsløb! Løbet var arrangeret af magasinet I Form, og fandt sted på Frederiksberg hvor 8000 kvinder stillede til start. 26 % af dem, havde valgt 10 km. distancen, og jeg var en af dem. Distancen på de 2-3 ture jeg normalt løber i løbet af ugen er typisk 5 km., men selvom jeg aldrig tidligere har løbet 10 km., gik det over al forventning.

Jeg klarede hele turen uden pauser, og havde en rigtig god følelse hele vejen igennem. Min tid blev 54 min. hvilket jeg egentlig er godt tilfreds med. Jeg er godt klar over at det er mit tempo der bør trænes lidt, men overraskende nok var min gennemsnitshastighed hurtigere på de sidste 5 km. end på de første 5 km. Umiddelbart skyldes det nok at jeg ikke ville starte for hårdt ud, når jeg ikke lige var vant til distancen, men det kunne jeg sagtens have gjort.. God erfaring at have i bagagen når de næste 10 km. skal løbes – for jeg er frisk på mere!

Share

Comments

  1. Anders says:

    Godt at høre du havde en god oplevelse med løbet, med den træning du har gjort forud for løbet kan du være godt tilfreds med resultatet. Altid meget vigtigt at få en god oplevelse når det er første gang man giver sig i kast med noget.

    Nu lyder det nok lidt som et surt opstød men jeg håber der snart igen vil komme flere artikler der går lidt mere i dybden med reele faglige emner!

    Et eksempel på dette kunne måske være en artikel omkring antioxidanter. Noget der er blusset rimelig meget op i form af kosttilskud som tilsyneladende også bliver anvendt i idrætsverdenen. En undersøgelse af idrætsudøvere og antioxidanttilskud har dog vist at det måske for mange atleter vil være en dårlig ide med mindre der trænes på et meget højt nivea, se http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/antioxidanter_hammer_effekten_af_traning

  2. Louise Brun says:

    Tak Anders..
    Vi arbejder mod forhåbentlig snart at kunne komme med mange flere fagspecifikke artikler, så hold øje med bloggen. Tak for ideen med idrætudøveres brug af antioxidanttilskud. Det er en interessant problematik, som mange garanteret er interesseret i at få mere viden om. Skriv gerne hvis du brænder inde med andre emner.

  3. Anders says:

    Det lyder godt. Et andet emne kunne være plyometrisk træning. Super spændende og sjov træning som kan være fordelagtig at udføre i et mindre omfang for mange idrætsudøvere. Dog er det rigtig hårdt for kroppen, da man skal arbejde meget eksplosivt og der er mange stød i fx knæ hvis det er træning rettet mod underkroppen.

    Jeg har ikke så meget viden om området men der er masser af inspiration at hente fx i denne film fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=LLzI1mcvIv8&feature=fvst

  4. Fantastic blog you have here but I waas wondering if you knew
    of any user discussion forums that cover the same topics talked aabout
    here? I’d really like to be a part of online community
    wher I can gett omments from other knowledgeable people thawt share the same interest.
    If you have any suggestions, please let mee know.
    Kudos!

Speak Your Mind

*