Copenhagen Marathon 2010 (1. testløb)

I går 17. februar begav jeg mig ud på et 10km testløb for at teste niveauet for mit løb. Resultatet var en anelse bedre end forventet, men ikke en enorm overraskelse for mig selv.


I forbindelse med mit 10km testløb, kan du gætte på min marathontid til maj. Den der kommer tættest på, vinder en god chokolade efter eget ønske. Du kan gætte i den næste tråd jeg laver i løbet af ugen. Ind til da, kan du regne lidt på min tid på dette testløb i forhold til maratonet

Testløbet på 10km

Jeg fandt en rute ved Frederiksberg, faktisk rundt om Frederiksberg have. Ruten er 3,25km og man kommer kun gennem lyskryds hvor man ikke skal stoppe, da de fungerer som t-kryds og man løber på siden, hvor man ikke kan køre ind. Kringlet formuleret. 3 omgange giver 9,75km, så løb endnu 250m for at ramme de 10

Jeg havde ingen ide om hvor godt jeg kunne løbe 10km, så skrev mellemtider på hånden for en sluttid på 45min. Det betød at hver omgang skulle tage 14min 36sek. Nedenfor er et skema der illustrer hvordan det gik.

3,25km 13:45min 4:14min/km
3,25km 13:35min 4:11min/km
3,25km 13:29min 4:09min/km
0,25km 1:01min 4:05min/km

Et meget interessant testløb. Blev overrasket da jeg ramte 4:14min/km på første omgang. At jeg fortsat forbedrede mig, var kun dejligt. Man kommer også meget i psykisk overskud, hvis man løber bedre end forventet og hvis tempoet øges konstant, hvilket det gjorde.

Det gav mig altså en sluttid på 41:50min

Jeg er meget tilfreds. I denne uge løber jeg en enkelt gang mere + 2 timer fodbold søndag. Efter testløbet i går fik jeg det MEGET skidt resten af dagen og troede jeg skulle til at ligge syg, men til morgen nøjes jeg med forkølelse.

Marathonprogrammet

Mit marathonprogram tager udgangspunkt i et træningsprogram af Allan Zachariasen, men ligner langt fra det han har lavet. Desuden er hans træningsprogram tilpasset målet for 2timer 48min og med meget store træningsmængder. Men jeg har taget et par af hans ideer med i mit træningsprogram.

På søndag er der 13 uger til marathon. Jeg regner med at løbe 3 gange i ugen + 2 timers indendørs fodbold. Dette gør jeg de første 4-6 uger af programmet, hvorefter jeg erstatter de 2 timers fodbold med løb. Længste løbetur bliver løbet traditionel på 28-32km. En ugentlig lang tur, en rolig og en intervaltræning.

Held og lykke med gætteriet!

Share

Speak Your Mind

*