Chi-running

En løbestil som ikke mange kender er Chi-running. Den er dog ved at vinde frem herhjemme og bruges hovedsageligt blandt seriøse motionister. Chi-running er en helt anden løbeteknik end mange er forvænt med, men en løbestil som det bestemt er værd at kigge lidt nærmere på.

Jeg husker selv hvordan jeg alle år har fået fortalt, hvordan lange skridt med bagfodslanding var at foretrække. Mange studier og eksperter antyder dog, at den teknik ikke længere bør være den foretrukne hvis målet er at øge farten og minimere skader. På baggrund af det er der over de sidste par år opstået en stor interesse for nye løbestile som Chi-running, Pose-running og barfodsløb. De har hver deres kendetegn. Jeg vil i denne artikel beskæftige mig med Chi-running, dens fordele og ulemper og hvor det hele stammer fra. Og så vender jeg tilbage senere med et indlæg om Pose-running.

Oprindelse og baggrund

Chi-running stammer fra Tai Chi og er udviklet af Danny Dreyer. Dreyer er løbe- og gåcoach, samtidig med at han selv er en anerkendt ultraløber. Han har studeret Tai Chi i mange år og derigennem udviklet løbestilen Chi-running. Chi-running er kendetegnet ved at være en mere afslappende form for løb, hvor man ikke fokuserer på power og spændte muskler. I stedet fokuserer man på effektivitet og en mere naturlig løbestil, og derfor sammenlignes løbestilen også nogle gange med den måde børn løber på; let foroverbøjet, benene der kører i små cirkler tæt på kroppen. I Chi-running er det primære fokus ikke på tempoet, men langt mere på det at blive et med vejen, minimere kraftanstrengelsen, ligesom løbestilen kan være med til at mindske skader i forbindelse med løb.

Chi-running

Chi-running - en naturlig løbestil

Kendetegn ved Chi-running

Chi-running som løbestil er kendetegnet ved, at du udnytter tyngdekraften til fremdrift. Ligeledes er det en mere kompakt måde at løbe på – med det forstås at dine ben ikke i samme grad bevæges frem og tilbage, ligesom knæene ikke løftes i samme grad som vi kender det fra normalt løb. Ligeledes er kroppens hældning, bækkenposition og armfunktion vigtige områder. Følgende kendetegner Chi-running:

  • Inden løb laves afspændingsøvelser, der får kroppen til at slappe af. Chi-running skal ses som et samspil mellem underlag, krop og sjæl.
  • Kroppen skal være vertikal, altså skal der gå en lige linje igennem hele kroppen. Derefter laves en let fremoverbøjning i hele kroppen ved at bøje let fremover i anklen. Det er den positur der gør, at man udnytter tyngdekraften til at blive trukket frem.
  • Der skal fokuseres på at ens fødder peger ligefrem, da det er den vej vi bevæger os.
  • Selve afsættet og landingen foregår fra midtfoden og frem. Man lander på midtfoden og sætter af fra midt- og forfod.
  • Fødderne og underbenene bevæger sig primært bagved og under kroppen. Dette gør at fødder og underben kører i ”små cirkler” under og bagved kroppen. Det er vigtigt at pointere at knæene skal holdes lave og ikke løftes i samme grad som ved normalt løb. I normalt løb ser man ofte hvordan fødderne ved hjælp af knæløft og muskelfremdrift sættes foran kroppen med hællanding.
  • Kadencen i Chi-running skal om muligt holdes konstant og på et minimum af 180, altså 90 skridt med hver fod i minuttet. På den måde har man kort kontakt med fladen, ligesom det er nødvendigt med en høj kadence, når knæene holdes lave og benene bevæges under og bagved ens tyngdepunkt. Ønsker du at øge farten er det ikke kadencen der skal sættes op, men derimod hældningsgraden i kroppen.
  • Dine arme har i Chi-running en vigtig effekt. Da vi hælder fremover via en let ankelbøjning skal vores arme være balencegivende, dvs. at armsvingene skal minimeres og overarmen holdes bagved kroppen eller på linje med. Dette er igen en stor forskel fra normalt løb, hvor man vil bruge armene aktivt med store sving frem og tilbage.

Prøv at se følgende video igennem. Jeg syntes den giver et godt indblik i Chi-running og de mest basale teknikker:

Min mening om Chi-running

Uden at have stor erfaring med Chi-running, så vil jeg alligevel prøve at komme med min vurdering af Chi-running på baggrund af teori, viden og simpel sund fornuft. For mig er det tydeligt at se, at Chi-running er udviklet af en langdistanceløber og ikke en sprinter. Det primære fokus er på at minimere power, anspændthed og ligeledes at undgå nedbrydning af kroppen og muskulatur. Rent biomekanisk så fjernes meget af presset fra skinneben og knæ, hvorimod der kan forventes et lidt større pres på læg og ankel. Mange løbere oplever ofte betændelse i skinneben og Chi-running kan derfor være en måde at undgå dette på. Desuden mener jeg, at Chi-running er anbefalelsesværdigt, hvis du ønsker at prøve dig selv af på længere distancer eks. maraton eller længere, da selve løbeformen minimerer muskeltræthed sammenlignet med en almindelig løbestil.

En ting du bør holde dig for øje er omstillingsprocessen. Forvent at det tager lang tid at omlægge din løbestil og det vil være krævende mentalt og fysisk i starten. Nye muskler involveres på en anderledes måde, ligesom det kræver konstant fokus både fysisk og psykisk på den nye og anderledes teknik. Så det er altså ikke en ændring du kan forvente fungerer fra dag til dag. Er du en rutineret løber, godt tilfreds med din løbestil og ikke plaget af skader, så vil det være tvivlsomt om Chi-running vil kunne gøre en stor forskel for dig – især hvis du løber kortere distancer. En ting er sikkert: Jeg skal selv i gang med at prøve Chi-running af og se hvad det kan gøre for mig og mit løb ;-).

Har du nogen erfaringer med Chi-running, så skriv endelig en kommentar!!!

Share

Comments

  1. After looking at a handful of the articles on your web site,
    I honestly like your way of blogging. I book marked it to
    my bookmark site list and will be checking back soon. Please check out my web site too and let
    me know what you think.

  2. Yes! Finally something about family Unionidae.

  3. I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this web site is truly pleasant.

  4. Thanks for finally talking about >Chi-running – en mere naturlig løbestil <Loved it!

  5. I am not sure the place you’re getting your info, but good topic.
    I needs to spend some time learning much more or working out more.
    Thanks for fantastic information I used to be looking for this information for my mission.

  6. Simply want to say your article is as astonishing. The clarity in your post is just excellent and
    i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow
    me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please keep up the gratifying work.

  7. I think the admin of this website is truly working hard for his site,
    because here every information is quality based
    data.

  8. I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing
    this blog. I’m hoping to check out the same high-grade blog posts by you in the future as
    well. In truth, your creative writing abilities has motivated
    me to get my own, personal site now ;)

  9. Hello mates, good post and nice urging commented at this place, I am genuinely enjoying by these.

  10. What’s up, constantly i used to check website posts here in the early hours
    in the break of day, because i love to gain knowledge of more and more.

  11. This paragraph is genuinely a good one it assists new web visitors, who are wishing for blogging.

  12. Very good post. I will be experiencing some of these issues as well..

  13. My significant other and so i stumbled right here by a different page and thought I may at the same time check things out.
    I love things i see so i am just just following you. Anticipate
    thinking about your internet page repeatedly.

  14. Thanks for sharing your thoughts about blogroll.
    Regards

Speak Your Mind

*