Anaerob effekt – vigtigt for sprinteren

Denne meget korte artikel kommer hurtigt ind på hvad anaerob effekt er. Under kategorien Træningsfysiologi, opbygges der jo stille og roligt viden om træningsfysiologiske begreber.

I mange sportsgrene er det en fordel at være hurtig. Eller måske ikke altid en fordel, men jeg kenanaerob effektder ikke nogle sportsgrene hvor det er en ulempe. Men de vigtigste sportsgrene at være hurtig i, er vel forbold, sprint og håndbold. Det at være hurtig bygger på en solid sammenhæng mellem maksimal styrke, spændstighed, koordination og eksplosiv styrke.

Anaerob effekt kan egentlig forklares som musklernes evne til at øge energiomsætningen. Ved en sprint er den anaerobe effekt meget stor og kortvarig. Det er altså den maksimale hastighed af energiomsætningen der er afgørende. Pas på at du ikke forveksler forskellen mellem anaerob effekt og anaerob kapacitet.

Den anaerobe effekt er, som det lidt er antydet foroven, væsentligst i sportsgrene hvor spaltningen af ATP skal foregår hurtigt, men også spaltningen af CP. Derfor skal sprinteren have store koncentrationer af de enzymer der hjælper til med spaltningen af ATP og CP, men også spaltningen af glykogen er væsentlig.

Ved en sprint tømmes lagrene af ATP og CP meget hurtigt, og det er derfor vigtigt at have disse fyldt op inden. Opfyldning af CP kender vi fra styrketræningen, hvor indtag af kreatin kan være en fordel.

Share

Speak Your Mind

*