Løb og viljestyrke – 10 tips herfra

Denne artikel giver 10 gode bud på ting du kan tænke eller ændre ved din måde at tænke og løbe på, sådan at du bliver en bedre løber. Vilje, mod kontrol af tankevirksomheden er i fokus

 

DEL DET OP

Glemt det store billede af løbet og tænkt småt i stedet for. Personligt ved jeg, at jeg altisteveprefontaineposter3hw1d lige kan købe 1 km mere eller 1 minut mere. Der er mange metoder. Du kan også tænke “kom så, der er kun 200m hen til det træ, der skal den ha'” eller forestille sig, at når man er ude at løbe, så er det hele et race, selvom det kun er træning. Så kan du presse dig selv til at overhale den foranløbende løber eller blot en der går, så bliver det hele et spil, en leg.

“Hvis jeg stopper nu, hvordan skal jeg så komme hjem?”

GENTAG ET MOTTO

Find dig et motto som du synes er hammergodt, om som selvfølgelig har noget med løb at gøre. “Do or not do” er et af de gode synes jeg. Eller et citat som Steve Prefontaine sagde: “Pure guts race”. Og som en understøttelse af første punkt, er også citatet “Run the mile you are in”. Lance Armstrongs motto var: “Pain is temporary; quitting lasts forever.” Andre burger metoder som at tale til deres krop: “mine ben er gode, det her er for nemt, jeg er en vinder, den bakke er for nemt, bare fortsæt sådan her.

SE SUCCES’EN FOR DIG

En rigtig god måde at holde sig igang på, når det begynder at gøre ondt for alvor, er ved at forestille sig, at man racer mod nogle af verdens bedste, eller at du løber mod nogen du hader. Kærlighed, kærlighed, kærlighed. Har du kæstestesorger kan det være en ide at forestille dig at du tæver vedkommende du var sammen med og at du passerer ham. Denne metode bliver brugt i krig. Soldaterne tænker: “Alt hvad jeg gør nu, har stor indflydelse på min fremtid.” Du vil få et adrenalinkick af de større og din energi vil blive forøget.   

SANDHEDERNE PÅ BORDET

85 procent har aldrig droppet ud af et løb

70 procent siger at et dårligt løb ikke øderlægger deres dag

63 procent siger at de aldrig ville tage en pille for at lave PR

46 procent siger at deres hjerne giver op før deres kroppe på lange løbeture

40 procent har aldrig grædt under eller efter et løb.

TÆNK STÆRKT

Personligt har jeg lært, at ved at tænke på en specifik ting i mit liv der betyder meget for mig, eller har stor indflydelse, så glemmer jeg at det gør ondt. Nogle løbere forkusere på at deres skuldre er afslappede, at fodfaldet på asfalten er som det skal være, at ryggen er ret og at hver eneste hvertrækning er dyb. Andre løbere mener at de kan hypnotisere sig selv, ved at tænke dybt på landingen og ens vejrtrækning.
HUSK PÅ DIN BELØNNING

Tænk “når jeg har gennemført det her helvede, kan jeg spise hvad jeg end har lyst til.” Er du typen der har tabt dig voldsomt, kan du tænke på hvor hårdt du har arbejdet for at nå ned på den vægt du er på nu ved brug af strikt diet og træning.

MUSIK

For mange er musik en genvej i de hårde minutter på landevejene. Sørg for at finde noget rigtig fightermusik der kan sætte gang i dig. Noget der skal få dig til at tænke løbet og distancen som en krig mod din krop og sjæl.

BRUG DIN HJERNE UNDER LØBET

Der er mange forskellige måder at bruge hjernen på, vigtigst er bare at den bliver brugt og ikke brugt til at tænke på hvor hårdt det er, men alt muligt andet. Jeg tæller nogle gange hvor mange skridt jeg tager pr km, så regner jeg ud hvor mange jeg vil ende med at tage. Ellers ser jeg hvor lang tid jeg har taget om at løbe 5,8km, og så regner jeg ud hvad min sluttid på 10km bliver. Det skal ikke være for simpelt, og det må gerne være noget man skal tænke over i flere kilometer. Jeg hørte en gang om en, der tog ordet “at løbe” og satte dem ind i så mange sammenhænge på spansk som han overhovedet kunne: “corro, corres, corre, corremos, correis, corren …”

ALDRIG SKUF DIG SELV

Du ved, at det er utrolig pinligt at gå undervejs fordi at det er blevet for hårdt. Tænk på hvordan din familie ville se ud i hovederne, hvis de så dig komme gående i mål med en trist sidsteplads eller deromkring.

SAMMENLIGN DIN FYSISKE UDFOLDELSE

Det kan være en god ide at sammenligne din fysiske udfoldelse med noget du tidligere har lavet, som har været meget hårdere. Kvinder, i kan jo tænke på fødslen, så er jeg sikker på at I godt kan øge hastigheden en anelse. Ellers kan I tænke på hvordan det var at blive skilt, et eller andet der har været meget hårdt. Brækkede knæ eller lignende.

MIND DIG SELV OM, HVOR HELDIG DU ER

Jeg minder mig om hvor luksuriøst jeg har det. Jeg har to ben og kan løbe. Tænk på alle de mennesker der ikke en gang har chancen for at løbe. Vær glad for den krop du har.

Der er altså mange metoder der kan anvendes til at forbedre ens præstation. Og det foregår alt sammen oppe i hovedet, det er det der er mest fascinerende.

Vil du læse mere om løbetræning? Læs: Den bedste løbetræning ( en undersøgelse )

Share

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.