“Frugt er usundt!!”

Selvfølgelig er frugt usundt. Havregryn er også usundt, og ligeledes gælder det rfrugt-er-usundtugbrød. Det eneste der er sundt er faktisk vitaminpiller, men de er heller ikke altid lige sunde, fordi bla bla bla. Alle Danmarks “eksperter” burde genoverveje hvilke resultater de udgiver, og til hvem? 

Alt er efterhånden usundt, som du nok har opfanget jeg har antydet i overskriften. Men hvorfor gøre så meget ud af det? Det er jo opreklameret! Ikke alle undersøgelser viser sig at være sande og pålidelige!

BRTISK UNDERSØGELSE: “FRUGT ER USUNDT”

Frugt er usundt”

Tag du lige og vend den med AktivMotion.dk

Ej men alle disse påstand vi får smækket i hovedet, det er helt uhåndgribeligt. Nu har en britisk undersøgelse tilsyneladende vist, at frugt er usundt. Undersøgelsen viste at 30 % af børnene fik for få kalorier. Derfor konkluderer den britiske “ekspert” at frugt er usundt. Det var dog det mest usaglige argument jeg længe har hørt, og så fra en ekspert. Men vi skal selvfølgelig tage forbehold – undersøgelsen er fra Storbritannien. Der var ingen information omkring hvad børnene fik at spise, så underligt at hun derved kan konkludere at frugt er usundt.

Til dig der læser med, er jeg ked af at jeg ikke har været i stand til at finde flere oplysninger om den undersøgelse, fordi den lyder da interessant!

Vores alle sammens britiske ekspert udtaler at familierne er blevet ekstremistiske og derfor gøres børnenes måltider for sunde. Her er det så, at jeg overvejer, om denne ekstremisme måske også kunne betyde, at børnene ikke fik lov til at spise mad til de blev mætte? Det er klart at børnene er underernærede, hvis de ikke får lov til at spise til de er mætte. Jeg er klar over, at børne mavesække er små og derfor gør det ikke noget at de får noget kaloriefyldigt mad, men ligefrem at konkludere at frugt er usundt? Arh den holder vidst ikke.

Undskyld mig, men hvem er ekstremistisk. Familierne, eller “eksperten” der mener at frugt er usundt?

DANSK UNDERSØGELSE: “FRUGT ER USUNDT”

Jeg kunne have lukket artiklen her, men så faldt jeg selvfølgelig også over en artikel i BT og JV, som også konkluderede at frugt var usundt. Men nu kommer det sjove af det hele.

“Frugt er usundt, fordi det nedsætter fedtforbrændingen”

At jeg tidligere nævnte at vi skulle tage forbehold for den anden undersøgelse fordi den var britisk, det tager jeg lynhurtigt i mig igen. Denne danske undersøgelse viser sig altså at være endnu dårligere.

Lige lidt baggrundsviden

Lad os antage at du spiste morgenmad klokken 7:00, og du har planlagt at spise et måltid igen klokken 11:00, men indimellem havde du planlagt at spise et æble og en gulerod. Det kan du godt holde fingrene fra, det er usundt! NEJ, mellemmåltider er sunde og har altid været det.

Årsagen til dette, er at når du fordeler dit energiindtag over flere måltider, vil du holde et mere konstant blodsukkerniveau, og derved vil din sult være lettere at kontrollere.

Den danske undersøgelse konkluderer, at frugt er usundt fordi det nedsætter fedtforbrændingen. Og det er såmænd også sandt nok. Men om du forbrænder fedt nu eller om du gør det senere, er fuldstændig ligegyldigt. Om du forbrænder sukker eller fedt er også irrelevant, det vigtige er blot at du forbrænder noget, og gerne så meget som muligt.

Havde jeg en dagligt fedtforbrænding på sølle 10%, ville jeg stadigvæk gerne spise frugt, og det skyldes simpelthen, at vi spiser mange kulhydrater i Danmark, og det gør man også i mange andre lande – det får den konsekvens, at vi bliver overfyldte med kulhydrater. Det betyder at kulhydrat lagres som fedt. Så er det et fedt om du bliver fedt af kulhydrater eller fedt.

Nu modsiger jeg egentlig lidt mig selv, fordi frugt er jo kulhydrater. Men min pointe er blot:

“Glem ALT om fedtforbrænding” – Citat JJ

KONKLUSION

Frugt er sundt, frugt er ikke usundt. Frugt indeholder utrolig mange vitaminer og mineraler. Det fylder godt i maven, og giver en god mæthedsfølelse med de fibre det indeholder. Frugt er samtidig “sødt” og det smager utrolig godt, specielt som en lille snack.

Og jeg siger det lige en gang til: “Glem ALT om fedtforbrænding – og kom ud at dyrk noget sport i stedet for”

Flere undersøgelser? Læs om træningsfysiologi: Spændstighed – ikke kun for tøser

Alle teksterne i Træningsfysiologi har en videnskabelig baggrund.

Share

Comments

  1. Schober says:

    Vil starte med at slå fast at jeg er fuldstændig enig i at det er nogle elendige undersøgelser og at frugt er sundt. De er som du skriver, fyldt med vitaminer, mineraler og fibre. Dog mener jeg at de bør indtages i begrænsede mængder. Grunden til dette er at energien i, omend der ikke er meget af den, kommer fra sukker. Nærmere bestemt fruktose. Undtagens i forbindelse med træning så er sukker ikke en energikilde vi ønsker at indtage. Grunden til dette er at sukker hæver insulinniveauet. Det forhøjede insulinniveau i blodet gør at kroppens celler “åbner” deres sluser for at modtage næring fra blodet, dette gælder både muskler, fedt og alle andre celler. Derfor er det en god ide at indtage i forbindelse med træning da det mindsker rstitutionstiden.
    Jeg synes derfor at i stedet for at spise frugt til mellemmåltid kan man overveje at spise noget mere fedtindholdigt og med et lavere kulhydratindhold, som f.eks. nødder. En enormt sund snack, som indeholder tonsvis af sunde og ESSENTIELLE fedtsyrer. Nødder indeholder umættede fedtsyrer der bevist fremmer fedtforbrændingen, samtidigt er de med til at holde bl.a. hud og hår sundt.
    Jeg mener derfor at det er muligt at ændre kroppens fordeling af forbrænding ved at indtage større mængder af sundt fedt i forhold til normalen i dagens samfund. Tendensen har i mange år været at kosten skal være så fedtfattig så mulig, hvilket heldigvis er ved at vende. Men i alle de år er samfundet kun blevet tykkere og tykkere, vi skal tilbage til at indtage mere fedt.
    Jeg synes derfor at du var lidt for bombastisk i dine udtagelser om at vi skal glemme alt om fedtforbrænding, kontrol over insulinniveauet er et vigtigt instrument til at styre din kropssammensætning. Så derfor synes jeg godt at man i forhold til ernæring kan snakke om vigtigheden af fedtforbrænding.
    Sundhedsstyrelsen siger max. 30% fedt, jeg siger min. 30% fedt.

    Schober

  2. Hej Schøber

    Mange tak for din iagtagelse. Vi er altid interesserede i at suge ny viden til os, og det er jo lækkert når en lige kan supplere med oplysninger som du gør. Lad os tage det fra en ende af.

    Først nævner du det med blodsukkerniveau og insulin. Det har du fuldstændig ret i.
    Dit forslag med at spise mere fedtholdige mellemmåltider køber jeg også – tildels. Fordi fedtholdige måltider er bedst uden kulhydrat. Dog ikke skadeligt med, men de ses helst selvstændige med protein. Og det skyldes som du netop også selv nævner i indledningen at kulhydrat øger optagelseshastigheden for næringsstofferne.

    Angående mine bombardistiske udtalelser om “glem fedtforbrænding” så skriver jeg netop dette, da der er kommet et enormt forkus på fedtforbrændingszoner, fedtforbrændende mad som chili og jeg skal komme efter dig. Jeg synes det er blevet for meget.
    Jeg er faktisk enig i 100% af det du skriver, men! Jeg er også 100% enig i hvad jeg selv skriver. Frugt er ikke usundt, og det er du også enig i kan jeg se, men at indtage nødder i stedet for, ja den er endnu bedre. Enig!

    Træls at være så enig egentligt.
    Min artikel havde egentlig ikke til formål at komme ind på et øget indtag af fedt, da det er noget jeg helt sikkert vil skrive om senere. Det er et meget interessant område, og som du skriver, bør indtagsfordelingen mellem fedt of kulhydrat revurderes.

    Men !!! Som artiklens formål var: “Frugt er IKKE usundt”
    At frugt øger blodsukkerniveuaet et sandt og derved ved en pludselig sult opstå når dette er faldet igen, men det er blot en mindre ting. Der er så mange positive ting ved frugt, at man simpelthen ikke kan tillade sig at kalde det usundt.

    Endnu en gang tak for din kommentar Schøber

  3. Schober says:

    Hej JJ,

    Var ikke klar over at du i fremtiden ønskede at skrive en eller flere artikler omkring emnet med fedt. Og det var svært ud fra artiklen at vurdere, hvad du mente når du skrev at man skulle glemme alt om fedtforbrænding. Jeg er helt enig i at fedtforbrændingszoner osv. er noget værre fis. Hvis træningen er hård skal der nok forbrændes en masse fedt.

    Schober

  4. Det var også umuligt at vide. Jeg er en meget uforudsigelig person :D Jeg kan godt se, at jeg i artiklen skriver om fedtforbrænding som et emne der er yt, men selvfølgelig er det ikke det! Meget aktuelt, det har du fuldstændig ret i.

Speak Your Mind

*